عجالتا، عجله خیلی هم بد نیست!
کسب تجربه سیاست مداران از بازی های کودکانه

عجله کردن در فرهنگ مردمان ما، امری است ناپسند و مذموم. ضرب المثل ها و جملات معروفی هم از پیشینیان ما، در مذمت عجله کردن به ما رسیده است که معروف ترین آن جمله «عجله کار شیطونه» است که در برخی از مناطق و فرهنگ ها به عنوان اولین جمله نغز، و در برخی دیگر فرهنگ ها پس از جمله «تنبل همیشه خوابه جاش توی رختخوابه »، به کودکان آموزش داده می شود.

عجله آثار سو و ناپسند فراوانی هم دارد. به طور مثال، بستنی قیفی هایی که عجله می کنند و زودتر وارد قیف می شوند، اگر شانس بیاورند و ته قیف سوراخ نباشد، به جای آنکه با مهربانی لیسیده شوند، به همراه نان ته قیف، با خشانت زیاد مورد گاز خورنده واقع می شوند.

البته با تمام این تفاسیر، گاهی اوقات عجله نکردن، آثار سو بدتری دارد. مثلا همین شخص نگارنده، در زمان کودکی مشغول بازی کردن بودم که عجله نکردم. دائما به خود می پیچیدم ولی هی عجله نکردم. تا اینکه علاوه بر اینکه مورد تمسخر هم بازی ها قرار گرفتم و کتک مفصلی هم از مادرم خوردم، مجبور شدم در سرمای مرد افکن آن روزها، کل هیکلم را با آب سرد حوض بشورم.
index01

از همین رو، به نظر می رسد، عجله به دو قسمت، عجله خوب، و عجله بد تقسیم شود. در عالم سیاست هم، بسیار شاهد بروز عجله خوب بوده ایم که تنها به ذکر دو مورد از آن ها اکتفا می کنیم.

۱- عجله به قصد خدمت رسانی
تجربه ثابت کرده است که ۸ سال فرصت بسیار کمی برای خدمت رسانی است؛ و بسیار پیش می آید که آدم های دیگر، بعد از هشت سال، مجبور می شوند خدمت های باقی مانده را برسانند؛ بسیاری از عجله ها، ناشی از فرصت محدود برای خدمت رسانی است.
به طور مثال مهندس موسوی، در انتخابات ۸۸ تصمیم گرفت عجله کند و از فرصت استفاده کند و پیش از حتی اعلام نتایج، خدمت رسانی را آغاز کند. از همین رو، وی در لحظاتی از نیمه شب جمعه که معلوم نبود دیروز است یا امروز، برنده قطعی خدمت رسانی شد.
البته عجله ایشان بی مورد بود و ایشان چنان در مدت ۸ ماه خدمت رساند که هنوز جای خدمت سطول زباله می سوزد.

۲- عجله به قصد آب رسانی
تامین آب از نیازهای مهم بشر است. از همین رو سیاست مداران بر خود فرض می دانند که در تامین آب برای مردم، هیچ گونه فرصتی را از دست ندهند.
پس از به اتمام رسیدن ذخایر منابع آب زیرزمینی، ته کشیدن آب ابرهای آسمان، و سوراخ شدن آب خوری های عمومی، خداوند برجام را به منظور تامین آب خوردن مردم، از آسمان فرستاد. مسئولین هم بدون هیچ گونه فرصت سوزی، و با عجله بسیار از نوع خوبش، برجام را تصویب کردند.
البته شواهد حاکی از آن است، که آب مورد نظر هنوز قطع است. کارشناسان با اعلام اینکه اشکال صورت گرفته از مبدا است، از مردم تقاضا کردند تا برقراری مجدد ارتباط، به گیرنده های خود دست نزنند.
همانگونه که مشاهده کردید، عجله هم همیشه بد نیست و خوب است که انسان از کنار بازی های کودکانه به سادگی نگذرد و خوب کسب تجربه کند.

ثبت ديدگاه




عنوان