کار حقوق بشر از گریه گذشته، به آن بخندید!
«راه راه» چهارم منتشر شد

راه راه: خبر دارید آمریکا به چند کشور در جهان حمله نظامی کرده و در آنجا چند نفر را کشته؟ خبر دارید آمریکا از مردم چند کشور بعنوان موش آزمایشگاهی و برای تست داروهای نوساز استفاده کرده؟ خبر دارید حتی کشوری مثل لائوس هم از دست جنایتهای آمریکا جان سالم به در نبرده؟ خبر دارید آمریکایی‌ها برای منقرض کردن نسل سرخپوستها از چه روشهای ابتکاری ای استفاده کردند؟

شماره چهارم مجله «راه راه» پر است از این سوالها و جوابهایش اما با چاشنی طنز و کاریکاتور. مجله «راه راه» که یک ماهنامه طنز است شماره جدیدش را به حقوق بشر آمریکایی اختصاص داده و در ۳۲ صفحه سایقه آمریکا در حوزه حقوق بشر را بررسی کرده است. کلی نثر و شعر طنز از طنزپردازهای انقلابی در این شماره از راه راه وجود دارد.

jeld 4

دبیر این ویژه نامه در مقدمه آن به اوضاع قاراشمیش دنیا اشاره کرده و با کنایه نوشته است:

«قبلا‌ها اینطور نبود که! دست انقدر زیاد نشده بود. همین ده – دوازده سال قبل را می‌گویم. می‌خواستی درباره حقوق بشر مطلب طنز بنویسی مثل یک بچه آدم باکلاس می‌نشستی پشت رایانه و شروع میکردی به نوشتن از بمب اتم و قتل عام سرخپوستها و زدن ایرباس و… تمام. الان کار سخت شده است. دست نجنبانی و یک روز تاخیر بیاندازی می‌بینی که سوژه طنزت شده است یک خبر واقعی و آسوشیتدپرس و یورونیوز و الجزیره خیلی شیک و مجلسی دارند گزارشش را پخش می‌کنند. مثلا تو کلی فسفر سوزانده بودی و سعی کرده بودی در لایه‌های مختلف یک مطلب طنز به استانداردهای دوگانه سازمان ملل در حوزه حقوق بشر اشاره کنی و… که یکدفعه می‌دیدی رییس سازمان ملل خیلی خونسرد –انگار بخواهد گزارش تفریغ بودجه سازمانش را اعلام کند- ایستاده است پشت تریبون و دارد با زبان خودش میگوید که از عربستان پول گرفته است و اسم این کشور را از لیست جنایتکارها خط زده است! حالا می‌شود طنز نوشت؟ یا مثلا می‌بینی در روز روشن و جلوی چشم همه عربستان شده است رییس پنل حقوق بشر سازمان ملل و رژیم صهیونیستی هم شده رییس کمیته مبارزه با تروریسم این سازمان.»

مطالبی مثل «حقوق بشر چیست و چگونه؟»، «آیا کریستف کلمب کاشف آمریکا نبوده است؟»، «ز گهواره تا گو پوشک بپوش»، «شرایط صادر کردن قطعنامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل» و…. از جمله مطالب این شماره از راه راه هستند. چند اینفوگرافی طنز هم ضمن اینکه اطلاعات خوبی درباره آمریکا و عملکردش به شما می‌دهند، لبخند را هم به لب شما می‌نشانند که البته این لبخند مصداق بارز آن مصرع معروف است که گفت «کارم از گریه گذشته ست به آن میخندم»!

این شماره از راه راه و شماره‌های قبلی آن را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

دکتر عباس احمدی در شعری که برای راه راه سروده، گفته است:

ای از گزارش و ز خبر، خنده دارتر

هر کار تو ز کار دگر خنده دارتر

چیزی نبوده بهر تو از گریه پدر

بر روی نعش سرد پسر، خنده دارتر

ای کودتا چی همه اعصار، ای «یو اس»

از تو ندیده ایم جگر! خنده دارتر

آل سعود هم شده هم آخور شما

چون گله هست با بز گر، خنده دار تر

آن اتهام ها که به ایران زده، بوَد

از اتهام شیخ نمر خنده دارتر

آن که کلیدداری کعبه براش هست

از هیکل امیر قطر خنده دارتر!

یک عده لیک کعبه آمال شان تویی

حاشا کزین جماعت خر، خنده دارتر…

آنان که پشت شان به عموسام گرم شد

هستند از رجال قجر خنده دارتر

گویند خلق اینکه اَبر قدرتی، ولی

از تو ندیده ایم اَبر خنده دارتر

با دیدن گوانتانامو یا ابوغریب

افتاده ای به حال دَمر، خنده دارتر

هرکس که رحم خواست ز تو، خنده دار بود

هر کس که خواست از تو نظر، خنده دارتر

از طرح زخم روی درختان بدان که نیست

از بوسه های تیز تبر خنده دارتر

بسیار جوک شنیده ام، اما ندیده ام

مفهومی از حقوق بشر خنده دارتر

راه راه با دبیری محمدرضا شهبازی منتشر میشود و طنزپردازانی چون رضا احسان‌پور، ابوالفضل اقبالی، علی عمو کاظمی، جواد محرمی، زهرا جمالی، محمدرضا رضایی، محمد کوره پز، امیرحسن محمدپور، رضا عیوضی، محمدحسین علیان، طیبه نورسته، سمیرا قره داغی، محمدعلی عمرانی، بهزاد توفیق‌فر، ناصر جوادی، احسان ملایی، فرانک باباپور، فاطمه قلیپور، سید حمید علیزاده، سید یاسر مرتضوی، ر.ابوترابی، فاطمه سادات محمودیان، محمدصالح کریمی، سحر فتحی، مسعود فرشته‌پور، مجید نجفی، سید محمدعلی قربانی، فاطمه آرامی – افشار جابری و زهرا فتاحی در آن قلم میزنند.

همچنین شاعرانی چون دکتر عباس احمدی، سید محمد حسینی، راشد انصاری، محمدحسین مهدویان، محمدحسین فیض اخلاقی، حجت رجبی، عطرین حق دوست، صامره حبیبی، مهدی پرنیان و محمدعلی درریز برای راه راه شعر گفته اند.

 

ثبت ديدگاه




عنوان