تأملي روانشناختي در خریدها
لاستیکوفرنی، پیف‏پیف‏فوبیا

راه راه: این روزها بسیاری از هموطنان عزیز که نگران آینده ی اقتصادی مملکت هستند، دست به خرید بیش از نیاز اقلام مورد نیاز زندگی می زنند که خدای ناکرده پس فردا گران تر نشود.
خب این عزیزان را می شود درک کرد ولی یک عده هم اقلامی می خرند که هیچ نیازی به آن ها ندارند، برای شناخت این دسته کمی تحلیل روانشناختی لازم است که در ادامه ارائه می دهیم:

خریداران پوشک در حالی که هنوز مجردند: این عزیزان بسیار وسواسی هستند و حتی از فکر کردن به این که یک روزی ممکن است نوزادی داشته باشند و این نوزاد پوشکی برای قضای حاجت نداشته باشد، چندششان می شود. در علم روانشناسی به این اختلال پیف پیف فوبیا می گویند.

خریداران لاستیک کامیون در حالی که موتور گازی هم ندارند: این افراد در کودکی علاقه ی زیادی به ماشین سنگین داشته اند اما در بزرگی پول خرید فرغون هم ندارند در نتیجه دچار اختلال دو قطبی شده و وسط لاستیک ها نشسته و ژست کامیون سواری می گیرند. به این اختلال لاستیکوفرنی می گویند.

خریداران غذای مخصوص حیوانات خانگی در حالی که شعار می دهند که پول هیات‏ها را خرج فقرا کنید: نام این اختلال سندروم شکم سیری است و هنوز راه درمان مشخصی هم برای آن کشف نشده. روانشناسان توصیه می کنند که این افراد تا تا می‏خورند، بزنید!

ثبت ديدگاه




عنوان