گفتگو با «دبیر ستاد آسیب شناسی معضلات فرهنگی کشور»
معضل بیار آسیب شناسی تحویل بگیر

س: آقای دکتر ضمن عرض سلام، ما خیلی از شما ممنونیم که در این حجم کاری که وجود دارد، امکان گفتگو را فراهم کردید.

ج: خواهش میکنم. این فشردگی کارها برای ما مدیران هم خودش معضلی است که نیاز به آسیب شناسی جدی دارد. اتفاقا کارگروهی هم در این زمینه تشکیل شده و طرح آن نوشته شده و در صورت تصویب بودجه، در سال جدید این کار ان‌شاءالله آغاز خواهد شد.

 

س: خیلی عالی. برای اولین سوال میخواستم لطف کنید و کمی درباره اهم فعالیت‌های «ستاد آسیب شناسی معضلات فرهنگی کشور» توضیح بفرمایید.

ج: بله. عارضم که ما در اینجا هرچیزی که دو خصوصیت فرهنگی بودن و معضل بودن را داشته باشد آسیب شناسی میکنیم.

 

س: اگر ممکن است کمی بیشتر توضیح بدهید.

ج: ببینید چون دایره گسترده ای از کارها در این ستاد انجام می‌شود واقعا نمی‌شود به همه آنها پرداخت. اما برای مثال اگر بخواهم عرض کنم باید به مواردی مانند حضور جوانان در نماز جماعت مساجد، معضلات نماز جمعه، کاهش کتاب خوانی، عدم احترام به والدین در نسل جوان و… اشاره کنم.

 

س: چقدر خوب. مثلا درباره حضور جوانان در مساجد چه کارهایی صورت گرفته است؟

ج: بله، کارگروهی متشکل از ۱۷۴ استاد دانشگاه در رشته‌های مختلف اعم از مدیریت فرهنگی، معارف، روان شناسی بالینی، صنایع غذایی، مهندسی پلیمر، مهندسی معدن گرایش اکتشاف، فلسفه غرب با گرایش هگل و کانت و… به مدت ۷ سال است که دارند روی این معضل کار میکنند. و ان شاء الله قرار است نتایج این فعالیت در تابستان سال بعد در همایش «جوان، مسجد، بایدها و نبایدها» منتشر شود.

 

س: تشکر… شما خودتان هم از نزدیک با مساجد و جوانان و نماز جماعت در ارتباط هستید طبیعتا…

ج: راستش بنده هم مسجد را دوست دارم هم جوانان را هم نماز جماعت را. اما خیلی فرصت نمیکنم در مسجد حضور بهم برسانم…

 

س: بالاخره در همین نمازخانه اداره…

ج: بله… آن را یک مدتی میرفتم تا اینکه آسانسور خراب شد… البته برای اینکه از فیض نماز جماعت محروم نشویم اینجا با منشی و آبدارچی به امامت حقیر ذلیل سراپا تقصیر نماز جماعت را برگزار میکنیم در همین اتاق. به هر حال دور نیستیم از فضای نماز جماعت.

 

س: بله. درباره نماز جمعه هم اگر از اقدامات انجام شده بگویید ممنون میشویم.

ج: عرض کنم که در حوزه نماز جمعه هم کارگروهی متشکل از اساتیدی در رشته های مختلف اعم از مهندسی هوافضا، تاریخ اسلام، داروسازی، مهندسی مواد، کشتی سازی و… قریب ۶ سال وقت گذاشتند و توانستند سند جامع آسیب شناسی نماز جمعه را آماده کنند که انشاالله در بهار سال بعد در سمینار «نماز جمعه فرهنگی و فرهنگ نماز جمعه ای» از آن رونمایی خواهد شد.

 

س: نماز جمعه را چطور… در آن شرکت می‌کنید یا آن را هم در همین اتاق برگزار می‌کنید؟

ج: مزاح خوبی بود… این روحیه شوخ طبعی ایرانی ها هم باید آسیب شناسی شود چون ممکن است آسیبهای فراوانی بعضا برای خودشان داشته باشد! عرض کنم که خیر، اینجا که نمی‌توانیم برگزار کنیم. خود بنده هم سعی میکنم که تا حد امکان در نماز جمعه ها شرکت کنم اما خب کثرت آسیب شناسی مانع می‌شود. واقعا انقدر معضلات فرهنگی زیاد است که گاهاً جمعه‌ها هم مجبوریم به آسیب شناسی بپردازیم.

 

س: یعنی خودتان از نمازجمعه خاطره‌ای ندارید؟

ج: چرا… اینطور هم نیست. ما یکبار بلیط جشنواره فیلم فجر داشتیم که روز جمعه را بخاطر نماز جمعه یک سئانس را تعطیل کرده بودند. این بود خاطره من از نماز جمعه. با تشکر!

س: در حوزه کاهش احترام به والدین در قشر جوان چطور؟

ج: بله. این هم معضل دردناکی است. در این زمینه هم کارگروهی تشکیل شده تا با تهیه استیکرهایی شامل جملات محبت آمیز به پدر و مادرها و نشر آنها در فضای مجازی، اهمیت احترام به والدین را روزانه به جوانان یادآوری کنیم.

 

س: پدر و مادر خودتان در قید حیات هستند که انشاالله؟

ج: بله، بله… یعنی انشاالله… تا جایی که من خبر دارم بله. همین هفته پیش هم که تلگرامشان را چک کردم آنلاین بودند. قاعدتا باید زنده باشند! مگر اینکه فرد دیگری به اکانت ایشان دسترسی پیدا کرده باشد… این قضیه حریم خصوصی در فضای مجازی هم از آن معضلاتی است که بدجور آسیب شناسی لازم دارد بدمصب!

 

س. خب الحمدلله… در حوزه کتابخوانی ستاد چه فعالیتهایی داشته است.

ج: بله. در حوزه کتابخوانی ما سعی کردیم کارگروه را کمی به فضای واقعی کتاب خوانی و بازار نشر نزدیک کنیم. بنابراین گفتیم این کارگروه دیگر نباید مانند کارگروههای قبلی فقط بنشیند در یک اتاق و پژوهش کند. باید در میدان باشد…

 

س: چقدر عالی… احسنت.

ج: بله… بدین منظور اعضای این کارگروه به همراه بنده و معاونانم به مدت ۵ سال از تمام نمایشگاه‌های کتاب در سراسر جهان بازدید کردیم! یعنی کافی بود بشنویم در گینه بیسائو یک کتابفروشی سه روز آف زده است! با همه سختی هایی که داشت رنج سفر را بر خود هموار کرده و به آنجا میرفتیم.

 

س: عجب… واقعا مدیران جوانی مثل شما مایه مباهات هستند…

ج: شما لطف دارید، ولی این بحث تربیت مدیر هم واقعا نیاز به آسیب شناسی دارد. الان خود بنده بسیار دغدغه دارم که بعد از بیست سی سال این پست را به چه کسی باید تحویل بدهم که این دستاوردها از بین نرود…

 

س: در این زمینه هم کاری کردید؟

ج: بله… البته همانطور که میدانید ما وظیفه اجرایی نداریم و فقط باید محتوای آسیب شناسانه آماده کینم. بازوی اجرایی ستاد، کمیته «رفع معضلات فرهنگی کشور» است که بحمدلله با مدیریت اخوی، توانسته قدمهای خوبی بردارد. اما به هرحال با مشارکت آنها توانستیم امسال اولین دوره تربیت مدیر تراز را برگزار کنیم…

 

س: کمی از برنامه ها و دستاوردهای این دوره می فرمایید؟

ج: خواهش میکنم. خدا را شکر اردوی خوبی بود. به شخصه جوانانی را دیدم که از هر لحاظ برای تصدی مدیریت مناسب بودند؛ پدرهای خوبی هم داشتند. بله… برنامه هایی مثل برگزاری کلاس فواید دمنوش های گیاهی، مضرات نوشابه های گاز دار و مزیتهای دوغ، کارتابل چیست و چگونه، فن سخنرانی و… در این اردو برگزار شد.

 

همچنین چند نوبت دمنوش سنبل‌الطیب و بابونه سرو شد. سعی شد کنار سرو ماهی، حتما خرما هم سرو شود تا سردی آن را تعدیل کند. البته کوتاهی هایی هم بود که برخورد شد. برای مثال در یک وعده ماست سرو شد اما روی آن نعناع و برگ گل نبود که برخورد مقتضی انجام گرفت. آینده مدیران ما چیزی نیست که به راحتی از کنار این کوتاهی ها بگذریم.

 

س: بله. در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید.

ج: نکته که چه عرض کنم. بنده همیشه از تعریف از خود ابا داشتم. بنابراین در پایان فقط همه جوانها را به کتاب خوانی، شرکت در نماز جمعه، حضور پرشور در مساجد و احترام به پدر و مادر دعوت میکنم.

 

يك ديدگاه

  1. کیم جونگ اون ۱۳۹۷-۰۷-۲۷ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ- پاسخ دادن

    دم شما گرم. از لحاظ فنی آموزنده بود

ثبت ديدگاه




عنوان