راهنمای شناخت چیزهای مختلف زمانه‌ای
کوروش زمانه‌ات را بشناس

راه راه: یکی از مشکلاتی که ما ایرانی‌ها داریم این است که چیزهای مختلف زمانه خود را نمی‌شناسیم. که این چیزنشناسی به خاطر کمبود مطالعه و عدم دقت در چیزها و افراد است. در ادامه شما را با افراد مختلف زمانه‌ای آشنا می‌کنیم که شاید تاکنون نشناخته باشید:

بردیای زمانه‌ات را بشناس: بردیا نام پسر مظلوم و کوچک کوروش هخامنشی است که توسط شخصی به نام گئومات که بسیار شبیه او بود احتمالا کشته شده است. لیونل مسی هم نام ستاره آرژانتینی است (که البته این ستاره با بالاتر رفتن سن و کم نور شدن تبدیل به کوتوله سفید شده است) که چهره و حیثیت این فوتبالیست مظلوم توسط فردی به نام رضا پرستش به بازی گرفته شده است. بنابراین بردیای زمانه خود را بشناسیم.

آریوبرزن زمانه‌ات را بشناس: آریوبرزن فرمانده‌ای ایرانی است که هنگام حمله اسکندر به ایران مقاومتی دلیرانه کرد تا اینکه کشته شد. در زمان جنگ جهانی دوم نیز ارتش متفقین به بهانه حضور آلمانی‌ها در ایران از زمین و از هوا و از هوا و از زمین به ایران حمله کردند. طبق پیش‌بینی‌های متفقین، ارتش ایران تنها یک صدم ثانیه تاب مقاومت در برابر آنها را باید می‌داشت. اما در همان زمان فردی به هویت رضا سوادکوهی معروف به رضا شاه توانست در اقدامی دلیرانه سه ثانیه در برابر متفقین مقاومت کند. بنابراین آریوبرزن زمانه خود را بشناسیم.

کوروش زمانه‌ات را بشناس: کوروش هخامنشی یا کوروش کبیر اولین شاه ایرانی است که توانست تمام اقوام ایرانی و بعضاً غیر ایرانی را حالا به هرشکل زیر یک پرچم جمع کرده و کشوری یکپارچه به وجود آورد. بنابراین کوروش چه دوستش داشته باشید چه نه، کار کمی نکرده است. اما در بین حکومت‌های بعد از کوروش، محمدرضا دومین شاه پهلوی با واگذاری جزایر جنوبی ایران، نقشی انکار ناشدنی در توسعه‌ی مرزهای کشور داشته است. وی به خاطر ریش بلند و صورت پرابهت و کشیده و بینی عقابی شکل خود، انصافا شباهت زیادی با تمثال‌های کوروش داشته است. بنابراین کوروش زمانه خود را بشناسیم.


جومونگ زمانه‌ات را بشناس: عالیجناب جومونگ تیرانداز ماهری است که توانست اولین حکومت مستقل از چین را در کره شمالی به وجود بیاورد. مهارت تیراندازی با کمان جومونگ بسیار مشهور بود. در عصر حاضر هم عالیجناب کت و شلوار پوشی به نام آخوندی وجود دارد که تیر اندازی با میکروفون وی بسیار معروف است و دقت وی در میکروفون‌اندازی با تیراندازی جومونگ مقایسه می‌شود. گفته شده وی می‌تواند یک مگس مزاحم را از صد متری با میکروفون بزند. الله اعلم. این عالیجناب توانست اولین وزارت مستقل از دولت را در ایران به وجود بیاورد؛ بطوریکه دولت را قبول نداشت، اما وزیر بود. قصر پادشاهی وی در شمال تهران بسیار معروف است، بنابراین جومونگ زمانه خود را بشناسیم.

هیوسوی زمانه‌ات را بشناس: هیوسو نام یکی از پادشاهان قدرتمند شیلا در کره جنوبی است که قدرت اشراف‌زادگان را کاهش داد و به بیشتر به مردم رسیدگی کرد و در عصر حاضر هم حاکمی به نام حسن روحانی وجود دارد که توانست قدرت اشراف‌زادگانی نظیر محمود احمدی نژاد و حسن عباسی را کاهش داده و به شکل جالبی به مردم رسیدگی کند. بنابراین هیوسوی زمانه خود را بشناسیم.

درنهایت چیزهای زمانه‌ای زیادی وجود دارد که میتوانیم بشناسیم که ما به همین مقدار کفایت میکنیم. اما شما به همین مقدار کفایت نکنید و در شناسایی بیشتر چیزهای زمانه کوشا باشید. باتشکر

ثبت ديدگاه




عنوان