جنگلی که نیست!
هیس! لاشخورها فریاد نمی‌زنند

کالیفرنیا در آتش

راه راه: یک هفته از آتش‌سوزی عظیم کالیفرنیا می‌گذرد و آتش همچنان پیشروی می‌کند. بیش از ۱۰۰۰نفر مفقود شده‌اند. بیش از ۹۰۰۰ خانه در آتش سوخته است. یک شهر تخلیه شده و بیش از ۷۰ نفر کشته شده‌اند. بیش از ۱۴ میلیون کاربر واتس‌اپ هنوز نگفته‌اند تعداد کشته‌ها صد‌ها برابر این است و گونی کشیده‌اند تا حکومت پنهان کند.

بیش از ۲۴ میلیون کاربر تلگرام هنوز اعلام نکرده‌اند که مالک اصلی این جنگل یک سرمایه‌دار مسیحی بوده که اموالش مصادره شده و الان آهش این جنگل را به آتش کشیده و بیش از ۲۰ میلیون کاربر اینستاگرام نیز هنوز سلفی‌های خود را با این آتش‌سوزی به اشتراک نگذاشته‌اند و یا حداقل یک شمع و گل رز پر پر را در کنار جنگل با کپشن کالیفرنیا تسلیت منتشر نکرده‌اند.

علاوه بر این حتی خبری از «امنیتی بودن آتش سوزی»، «مقصر بودن نیروهای لباس شخصی»، «کمبود امکانات از جمله واتر گان و هلیکوپتر آتش نشانی» و حداقل یک «کار خودشونه»‌ی خشک خالی هم منتشر نشده است. نبود این واکنش‌ها مانند این می‌ماند که دامادتان هنگام خیار گاز زدن جوک تعریف نکند و یا یک استاد فیزیک پیدا کنید که ریش پروفسوری نداشته باشد و یا بعد از شنیدن یک خبر دزدی کسی نگوید کار، کار آشناست.

بر همین اساس لازم شد، فضای رسانه‌های مختلف را بررسی کنیم تا مشخص شود کجای کار می‌لنگد که یک چیزی کم است؟

شبکه‌ی تو و اون: جشن ملی آتش‌بازی در کالیفرنیا همچنان ادامه دارد. در ویدئوهایی که شهروند خبر نگار از کالیفرنیا برای ما ارسال کرده پای‌کوبی مردم رو میبینیم که بیرون از خونه‌هاشون آتش‌نشان‌بازی میکنند که از بازی‌های دوست داشتنی محلی مردم کالیفرنیاست. در ادامه گزارشی از کاربران مجازی رو میبینیم که یک جوان ایرانی اخراج شده از دانشگاه و جویای کار، در اعتراض تمام سیب‌زمینی‌های منزلش رو در آتش انداخته.

پی‌پی‌چهل فارسی: رقص زیبای شعله‌های نارنجی و رویایی در انبوه جنگ‌های سبز و شگفت‌انگیز جنگل‌های کالیفرنیا. مردم غرق در شادی چایی آتیشی و بلال درست کردن شده‌اند. در ادامه شما را به دیدن گزارشی از شلاق تیره‌های باران و درماندگی نیروهای امدادی ایران در جلوگیری از سرریز شدن سد کرج، دعوت می‌کنیم.

رفت نیوز: آتش‌سوزی‌های ما vs آتش‌سوزی‌های اونها. در حالی‌ که یک هفته از آتش‌سوزی جنگل‌های کالیفرنیا می‌گذرد جنس شعله‌های خارجی این آتش این قدر خوب است که هنوز خاموش نشده. مردم از این منظره‌ها استفاده می‌کنند و حتی درب منازل را به‌روی شعله‌ها گشوده‌اند. در حالی که اگر این شعله‌های آتش در ایران بود، سپاه با دور کردن مردم از منطقه فضای خفقان‌آوری برای شعله‌ها به وجود می‌آورد و مردم را از سوختن منع می‌کرد .

روزنامه شَتَرَق: فوت ترامپ تضمین است.
رئیس جمهور امریکا برای سر زدن به مناطق آتش‌سوزی شده در اولین دقایقی که دلش خواست راهی کالیفرنیا شد. شواهد حاکی از آن است که ترامپ با غنچه کردن لب خود در تصاویر قصد فوت کردن آتش‌ها و خاموشی آن ها را داشته است که به زودی شعله‌ها در اولین لحظه‌ی پس از فوت برچیده می‌شوند.

روزنامه آرمام: اولین آتش‌سوزی کالیفرنیا بعد از فوت آیت الله.
برای مشاهده‌ی سایر تصاویر خانوادگی ورق بزنید.

روزنامه مهتاب: آتش‌نشان‌ها: نمیشود/ ترامپ: می‌شود.
ترامپ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد خود این آتش‌نشان‌ها باعث ایجاد این شعله‌ها در جنگل شده‌اند. رئیس جمهور امریکا سپس با دریافت یادداشتی حاوی «اون آتش‌فشان هست نه آتش‌نشان» دستور تحریم یک شرکت سازنده‌ی کبریت بی‌خطر ایرانی را صادر کرد.

ثبت ديدگاه




عنوان