چگونه یلدای ارزانی داشته باشیم؟
توصیه‌های یلدایی

یلدا

راه راه: هرچه به بلندترین شب سال نزدیکتر می‌شویم، نگرانی مردم هم ازبابت گرانی‌های بازار میوه و آجیل بیشتر می‌شود. با توجه به اینکه مسولین امر اعلام کردند که برای کنترل بازار شب یلدا تمهیداتی اندیشیده شده و مشکلی پیش نخواهد آمد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، پرواضح است که نگرانی مردم بی‌دلیل نبوده و حتما یلدای گرانی در پیش خواهیم داشت و شاید سخت‌ترین یلدا در یک قرن اخیر باشد. لذا درهمین راستا روش‌هایی را برای کاهش مخارج شب یلدا پیشنهاد می‌کنیم. باشد که مفید واقع شود:

هندوانه نخرید: خداوکیلی مشخص است که هندوانه شب یلدا یک شوخی بی‌مزه بوده که جدی گرفته شده؛ وگرنه سر سیاه زمستان هندوانه خریدن آن هم با امکانات قدیم، مثل این بوده که در جزیره آدم‌خوارها دنبال رستوران گیاه‌خوارها بگردید. در ضمن همان قدیم هم کل لطف هندوانه خریدن به این بوده که آیا هندوانه مثل قند سفید است یا مثل قند شیرین. یک جورهایی کار تخم‌مرغ شانسی امروزه را می‌کرده که سر ملت گرم باشد. این هندوانه‌های سردخانه‌ای امروزی که کلا قرمزند و همه هم مزه‌ی کاه می‌دهند. پس هندوانه نخرید. هرکس هم گفت چرا نخریدی!؟ بگویید باید صدای طبل می‌داد ولی همه‌شان صدای دهل می‌دادند.

بِه بخرید: میوه‌ی «به» اسمش رویش است یعنی بهتر از این وجود ندارد. بِه چند ویژگی دارد که آن را برای شب یلدا مناسب می‌کند. اولا سفت است. مثل نارنگی نیست که در بیست ثانیه بشود سه تایش را پوست گرفت و دولپی قورت داد. خوردن یک عدد «به» حداقل ده دقیقه طول می‌کشد. ثانیا هم بعد از خوردنش انقدر فک آدم خسته می‌شود که دیگر نتواند به بقیه موارد سفره یلدا تعدی کند.

پسته نخرید: این را که بخواهید هم عمرا نمی‌توانید بخرید. فقط اینجا آوردم که بگویم اگر توانستید مقداری پوست پسته تهیه کنید و روی زمین بریزید. مهمان‌ها می‌بینند فکر می‌کنند پسته خورده‌اید کلی کلاس دارد. کلا هم جارویشان نکنید. بگذارید همیشه روی زمین باشند. فقط دم عید جایشان را عوض کنید که لو نروید.

تخمه نخرید: این مورد را از بابت قیمتش نمیگویم بلکه بحث اعتیاد به آن مدنظر است. تخمه بو داده که وسط بیاید لامصب یک کشش جادویی عجیبی دارد که تا تمام نشود نمی‌شود رهایش کرد. همین باعث می‌شود مهمان‌هایی که به خانه می‌آیند، انقدر تخمه می‌شکنند که زمان از دستشان درمیرود و شب‌گیر شوند و ناچار شام می‌مانند و بعد بیا و درستش کن. هرچه تاحالا صرفه‌جویی کرده‌اید باید غذا درست کنید بدهید بخورند.

نخودچی بخرید: کلا رابطه ی نخود با انسان، فراتر از یک رابطه‌ی آدم و حبوباتی معمولی است. نخود وقتی بچه هستید که نخودچی می‌شود و کلی بهتان حال می‌دهد. وقتی در خانه هستید می‌رود توی آبگوشت و به نهار صفا می‌دهد. وقتی هم دانشجو هستید می‌شود فلافل و در کمال تعجب جای گوشت را برای آدم پر می‌کند. کلا یک مرام خاصی دارد. مثل فرشته‌ی نگهبان شکم عمل می‌کند که حواسش هست یک وقت گرسنه نمانید. خب شب یلدا هم از این موجود کمک بگیرید. نهایتش یک کشمش کنارش بگذارید کار هزارجور آجیل را برای آدم انجام می‌دهد. ادعا هم ندارد.

فال حافظ بگیرید: ابتدا کلی درمورد اهمیت فال حافظ و لزوم تبعیت از توصیه‌های ایشان سخنرانی کنید. بعد که فضا آماده شد فال بگیرید. منتها «یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور» نیایدها! این مال وقتی‌ست که شما انقدر وضع‌تان خوب است که اگر الان پسرتان از سربازی رسید و سر سفره نشست واقعا غم نخورید. ما داریم درمورد برهه حساس کنونی راهکار می‌دهیم، پس باید یک شعر مناسب را از قبل علامت گذاری کرده و آن را بیاورید. نگارنده با کلی تفحص در دیوان حافظ، مواردی را برای شما آماده کرده که ذکر می‌کنم:

الف) صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد/ ورنه اندیشه‌ی این کار فراموشش باد

خب اینجا مهمان شما اگر دو جو عقل داشته باشد باید بفهمد که حافظ دارد او را از پرخوری باز میدارد و می‌گوید جلو شکمت را بگیر.

ب) کس عسل بی‌نیش از این دکان نخورد/ کس رطب بی‌خار از این بستان نچید

اینجا هم حافظ به مهمان شما می‌فرماید فکر نکند می‌آید و می‌خورد و می‌رود. کلی عواقب دارد پس بی‌خیال شود و جلو شکمش را بگیرد.

پ) زان حبه‌ی خضرا خور کز روی سبک روحی/ هر کاو بخورد یک جو بر سیخ زند سی مرغ

حافظ می‌فرماید بفرمایید کشمش میل کنید ولی یادتان هم باشد که هر آمدنی یک رفتنی دارد. درست است که شب یلدا آمدی و خوردی ولی چندماه بعد سیزده بدر سرت آوار می‌شوند و صد برابرش را از حلقومت بیرون می‌کشند. پس جلوی شکمت را بگیر.

ثبت ديدگاه




عنوان