نحسی و یلدای ایرانی!
یلدا؛ چه شبی دراز باشد

راه راه: سنت شب یلدا از دیرباز بین ایرانی ها معمول بوده(حالا دیرباز چه زمانی است، نمیدانیم. اما حتما یک زمانی بوده که خیلی دیر بوده و وقت گذشته بود؛ یعنی حتی همین سنت وقت کشی هم ریشه ی باستانی دارد!). در ایران باستان نور و خورشید مظهر خوش یُمنی بوده و تاریکی مظهر نحوست و برای طولانی شدن چند لحظه ای تاریکی، این شب را نحس میدانستند. بچه مثبت هایشان برای رفع نحسی این شب تا صبح عبادت میکردند و بچه خیلی مثبت تر هایشان، تا صبح آتشی به پا میکردند و با خوردن و نوشیدن به شادی می پرداختند. (لطفا فکر بد نکنید که همه ی موارد ذکر شده مجاز بوده حتی شادیشان یک جور حرکات موزون باستانی بوده احتمالا)

اما با گذشت ایام بعضی رسومات این شب یک مقداری تغییرات بنیادین داشته اند ولی از نحوست این شب کم نشده. خرید تنقلات و میوه و شیرینی و شام این شب در شرایط تورم وشندر(چندر) غاز حقوق بازنشستگی برای بزرگان فامیل نحسی این شب را چندین برابر کرده. حالا جای شکرش باقی است که کسی هوس عیدی گرفتن به سرش نمیزند! حتی دیده شده هنگام تفأل به دیوان حافظ، جناب ایشان هم فرموده: «سر آن ندارد امشب که برآید آفتابی». همین که شعر سعدی علیه الرحمه سر از دیوان حافظ در میاورد نشان دهنده ی اوضاع خراب این شب است.

از آتش تجملات که بگذریم، دوستانی هستند که برای رفع نحسی این شب تا خود صبح، یا خودشان را به شکل هندوانه در میاورند یا هندوانه را به شکل خودشان! بعد عکس میگیرند و در اینستا میگذارند تا دوتا لایک بیشتر کاسبی کنند و شیرین تر سرورانی که تا صبح این عکسها را لایک میکنند.(احتمالا این دو دسته کاملا نحسی این شب را از سر دور میکنند.)

البته اگر بخواهیم، میتوانیم با نگاهی مثبت به شب یلدا از دوز نحسی اش بکاهیم. اگر این شب گرامی را یک سری مسابقات مقدماتی سال نو در نظر بگیریم که شرکت کنندگان با حضور در این مسابقات به توانایی های خود پی ببرند تا در مسابقات نهایی پیروز باشند، باعث خوش یمنی میشود. مثلا سنجش توان مالی خرید میوه و آجیل شب عید، سنجش توان و مقاوت بدنی و روحی در شلوغی و ترافیک شب عید، سنجش گنجایش معده نسبت به اقلام خوراکی شب عید.

حتی میشود یک نگاه کلان داشت؛ سنجش عملکرد راهنمایی و رانندگی در کنترل شلوغی های شب عید، سنجش عملکرد اورژانس در سوانح پرخوری یا فشارهای عصبی ناشی از رویارویی با قیمت ها.ا ین دیگر بستگی به خودمان دارد که از چه روشی نحسی این شب عزیز را از خود دور کنیم.

چشمهارا باید شست
نحسی این شب را
جور دیگر باید دید

يك ديدگاه

  1. dideban ۱۳۹۵-۱۰-۰۱ در ۵:۵۶ ق٫ظ- پاسخ دادن

    متن خوبی بود. مخصوصا جایی که شعر سعدی سر از دیوان حافظ در آورد.

ثبت ديدگاه




عنوان