کمال تبریزی، داعش،شامپو تخم مرغی و…

از دی ماه ۱۳۸۷ تا کنون، اتفاقات عجیب و غریبی در دنیا رخ داده است. برزیل هفت گل از آلمان خورده است. چند هواپیمای مالزی در آقیانوس افتادند و رسماً ناپدید شدند و یک خلبان دیوانه هم در اروپا که حال تنهایی خودکشی کردن نداشت هواپیما را با مسافرانش به رشته کوه آلپ زد. چند زلزله بزرگ در دنیا به وقوع پیوست که زلزله نپال یکی از آنها بود. رابطه کوبا و آمریکا نسبتا خوب شد. در اوکراین جنگ سر گرفت. ویروس ابولا در آفریقا شایع شد و چند ده هزار نفر را کشت. ملکه هلند بعد از ۳۳ سال سلطنت به نفع پسرش از سلطنت کناره گیری کرد. یک ساختمان بزرگ تولید پوشاک در داکا فروریخت و ۱۱۳۵ نفر مردند. هوگوچاوز و نلسون ماندلا درگذشتند و محمد مرسی با کودتا سرنگون شد. اسنودنن از روسیه پناهندگی گرفت. بیش از ۷ میلیون انسان جدید در همین ایران خودمان متولد شدند که الان چند صد هزار نفر آنها سواد خواندن و نوشتن پیدا کرده‌اند و…

قصد نداریم اتفاقات مهم این هفت سال را برای شما مرور کنیم فقط میخواستیم عرض کنیم که علی رغم اینهمه اتفاقاتی که در دنیا افتاده است، آقای تبریزی در تمام این هفت سال همچنان مشغول ساخت سریال سرزمین کهن بوده است و جالب آنکه هنوز هم هست. برای اینکه بدانید هفت سال چه زمان زیادی است و چقدر ظرفیت دارد کافی است دقت کنید که عمر داعش کلا به سه سال نمیرسد!

IMG15202740

البته این تنها دستاورد آقای تبریزی در این سالها نبوده است. ایشان در این مدت آثار فاخر، پرفروش و مورد استقبال قرار گرفته ای همچون «از رییس جمهور پاداش نگیرید»، «خیابانهای آرام»، «طعم شیرین خیال»، «امکان مینا» و «ابله» را ساختند که این آخری حتی به لطف زن شدن محسن تنابنده هم نفروخت! امکان مینا هم با اینکه توانسته بود علمک های گاز و پژو ۲۰۶ را در دهه شصت نشان دهد، در جشنواره فجر چیزی جز قهقهه مخاطبان دشت نکرد و البته هیئت داوران چون احساس میکردند این فیلم لیاقت لبخندهای بیشتری را دارد، آن را در ۹ رشته نامزد کردند اما حتی یک جایزه هم به آن ندادند. تبریزی در «طعم شیرین خیال» هم با اینکه از هرجا توانسته بود پول کنده بود تا فیلم بسازد، نهایتا توفیقی جز آشنا کردن مخاطبان با «کلمپه» که یک نوع شیرینی سنتی کرمان است، پیدا نکرد. و البته همانطور که گفته شد همه این موفقیتها در کنار شاهکار «سرزمین کهن» که کم مانده بود کار ناتمام مغولها را تمام کند و باعث تجزیه ایران شود چیزی نیست!

به هر حال کمال تبریزی با چنین کارنامه ای در ده سال گذشته این روزها تهدید کرده است که اگر برنامه هفت تعطیل نشود، فاز سوم سریال سرزمین کهن را نمیسازد. او البته قبلا هم تهدید کرده بود که تا وقتی ضرغامی رییس صدا و سیما است، ادامه سریالش را نمیسازد.

چرا که نه؟ خداوکیلی هرجور هم حساب کنی سرزمین کهن چیزی از شامپو تخم مرغی و پراید و پژو ۴۰۵ و آدامس خرسی و فاضلاب تهران و پروژه مصلی و… کم ندارد و وقتی یک عده از قبل آنها دارند سالها نان میخورند، چرا کمال تبریزی به این راحتی ها از سر سفره سرزمین کهن بلند شود؟ البته آخرین موضع گیری آقای تبریزی حکایت از آن دارد که ظاهرا ایشان فعلا بی خیال متوقف کردن کار شده اند و دوباره میخواهند با اقتدار –همچون هفت سال گذشته- به ساخت سریال ادامه دهند.

اما هیچ بعید نیست که در ادامه شاهد این باشیم که او بگوید تا درون اتوبوسهای خطوط بی آر تی آبسردکن نگذارند ادامه سریال سرزمین کهن را نمیسازم، یا تا فکری به حال مگس‌های زرد نشود ادامه سرزمین کهن را نمیسازم. بالخره سفره ای پهن است دیگر!

منبع: سوره سینما

ثبت ديدگاه




عنوان