کارگران مشغول مرگند!
 قورباغه ات را ول کن!

راه راه: کاروشی (Karōshi (過労死)) :

خوب می­دانم که در این صفحه طنز، هر چه بگویم، شما باور نخواهید کرد که واژه کاروشی واقعا در زبان ژاپنی به معنای مرگ ناشی از کار زیاد است! ولی به جان مادرِ “جیمی ویلز” بنیانگذار ویکی‌پدیا، همین معنی را می‌دهد! کاروشی از دو واژه ژاپنی “کار”، به معنای شیء و ابزار و “شی”به معنای کار تشکیل شده است! این کلمه وقتی استفاده می‌شود که کار، دلیل و ابزاری است که باعث مرگ ناگهانی فرد می‌شود.

جنون پرکاری در ژاپن به حدی است که افراد وقتی می‌خواهند از کار زیاد خودکشی کنند، دیگر نامه خودکشی نمی‌نویسند. چون می‌دانند که اگر مشغول شوند، تا یک رمان ۵۰۰ صفحه ای ننویسند ول کن نیستند. بخش اعظمی از ادبیات ژاپن مرهون همین نامه‌های خودکشی است.

طبق آمارِ دولت ژاپن، هر ساله در اثر کار، از هر ۵ کارمند ژاپنی یک نفر می­میرد. یعنی در یک دفتر کار پنج نفره، کارمندان امروز که خداحافظی می‌کنند، برای فردا مطمئن هستند که یکی‌شان نخواهد آمد، برای همین همیشه در کیفشان، لباس مشکی، خرما و بنرِ تسلیتِ “گلچین روزگار، عجب خوش سلیقه است” همراه دارند.

برای کاهش سطح تلفات ناشی از کار زیاد، “شینزو­ آبه” نخست وزیر ژاپن، به شدت به دنبال رواج فرهنگ تن­پروری بوده و مشغول تالیف کتابی با عنوان، “قورباغه‌ات را تف کن” می باشد. او برای نوشتن این کتاب روزی ۲۲ ساعت تحقیق و مطالعه می‌کند و تا کنون ۲۳ جلد از آن را نوشته است. بعید نیست به زودی خودش “کاروشی” بزند.

 

مراجع:

۱-از کار تا کاروشی نوشته زنده­یاد نیشی­مورا

۲-پرونده پزشکی قانونی دکتر تازه در گذشته

۳-جلد ۶۱۳ ام از خاطرات روزانه آبدارچی شینزوآبه

 

✅منتشر شده در «آزاد راه»- دوم شهریور ۱۳۹۶

ثبت ديدگاه




عنوان