مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور پایان یک داعش برگزار می شود
مسابقه پایان یک داعش

پایان داعش

راه راه:  به گزارش راه راه، به نقل از نسیم، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور پایان یک داعش گفت: فراخان و اطلاع‌رسانی این مسابقه از دو ماه قبل آغاز شد و این مسابقه در ابتدا با عنوان پایان تروریست اعلام فراخوان کرد و در دو بخش کارتون و کاریکاتوری آغاز به کار کرده بود اما پس از صحبت‌های سردار سلیمانی درباره پیش‌بینی نابودی داعش ظرف ۳ ماه، بلافاصله اقدام به اطلاع‌رسانی برای این مسابقه با عنوان پایان یک داعش کردیم.

 

شجاعی ادامه داد: سردار سلیمانی با سرعت بسیار بالا و تحرک بسیار سریع اتفاق زوال گروهک منحط داعش را رقم زدند و ما به این فکر افتادیم با توجه به موج شادی که در منطقه به این خاطر ایجاد شده بحث داعش را در اولویت این مسابقه قرار دهیم و عنوان پایان یک داعش توسط استاد فاضل نظری انتخاب که اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره امکان ورود و ظهور گروهک‌هایی نظیر داعش در منطقه دارد.

 

وی با اشاره به برگزاری این مسابقه در دو بخش پوستر و کارتون و کاریکاتور تصریح کرد: عنوان بخش پوستر این مسابقه پایان یک داعش است؛ برای بخش کارتون و کاریکاتور با توجه به اتفاقاتی که منجر به آزاد سازی دو شهر بزرگ حلب و موصل شد دو موضوع حلب آزاد شد و موصل آزاد شد را در نظر گرفتیم.

 

دبیر مسابقه پایان یک داعش اظهاره کرد: ترامپ و دولت آمریکا با دخالتهایی که در ماجرای داعش داشتند و مشکلاتی که در مسیر مبارزه با این گروهک ایجاد کردند و بنیامین نتانیاهو که حتی از جانب دولتش یک تیر هم به سوی داعش شلیک نشد و حتی برخی از مجروحین داعش را در بیمارستانهای اسرائیل مداوا کردند امروز ادعای نابودی داعش را دارنه.

 

وی با اشاره به آشکار شدن نقش محمدبن سلمان در بازیهای سیاسی و تحولات اخیر عربستان گفت: با توجه به صحبت‌های جنجالی اخیر بن‌سلمان لازم بود که این شخص توسط هنرمندان کاریکاتور گوشمالی داده شودو به همین خاطر در بخش کاریکاتور چهره بن‌سلمان را به عنوان یکی از موضوعات مسابقه در نظر گرفتیم.

 

 

مسابقه پایان داعش

 

شجاعی تاکید کرد: انک‌سان سوچی که برنده جایزه نوبل شده است امروز در راس حاکمیت میانمار قرار دارد که دولتش هشدار عجیبی را نسبت به مسلمانان رقم زده است که دست کمی از فجایع داعش ندارد و به همین خاطر موضوع خانم سوچی را هم به بخش کاریکاتور اضافه کردیم. همچنین در این بخش ترامپ و نتانیاهو از موضوعات مسابقه هستند.

 

وی درباره شرایط شرکت در این مسابقه گفت: هر شرکت کننده می‌تواند حداکثر تعداد ۳ اثر را ارائه کند و جوایز مسابقه در بخش‌های مختلف متفاوت است به دلیل بین‌المللی بودن این مسابقه در بخش کارتون و کاریکاتور جوایز را با نرخ دلار تعیین کردیم که به نفر اول ۲ هزار دلار، به نفر دوم ۱۵۰۰ دلار و به نفر سوم ۱۰۰۰ دلار اهدا خواهیم کرد و به هر سه نفر تندیس و لوح تقدیر اهداء‌خواهد شد. همچنین در بخش پوستر ۵ جایزه ۲ میلیون تومانی به همراه تندیس و لوح تقدیر به برگزیدگان اهدا می‌شود.

 

دبیر مسابقه پایان یک داعش درباره داوران این مسابقه گفت: در بخش پوستر چهره‌های نام‌آشنایی همچون محمدحسین نیرومند، مسعود نجابتی، و محمدرضا دوست‌محمدی هیئت داوران ما را تشکیل می‌دهند و دو داور خارجی به نام‌های سیلوانو ملو از کشور برزیل و آلکساندر فالدین از کشور روسیه نیز حضور دارند.

 

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این رویداد دیده شدن آن در سطح جهانی است گفت: طی مسابقه داعش من در یک روز با خبرنگاران ۴ کشور اروپایی مصاحبه داشتم؛ برخی از آثار در سطح کشور و جهان بسیار تاثیرگذار بود مثلا اثر آقای هادی اسدی درباره ابوبکر بغدادی هزاران بار توئیت شد و حتی کار به جایی رسید که آقای اسدی تهدید به مرگ شد.

 

در ادامه این نشست مسعود نجابتی مدیر گروه هنرهای تجسمی روایت فتح گفت: این مسابقه با توجه به بشارت سردار سلیمانی طی ماه‌های اخیر طراحی شد و برای اولین بار طراحی گرافیک و پوستر را هم به دو بخش کارتون و کاریکاتور اضافه کردیم.

 

وی ادامه داد: برای نخستین بار است که در عرصه گرافیک احساس کردیم جای پوستر طنز در فضای گرافیک کشور خالی است مدتی است که جریان گرافیک موج نو کشور را درنوردیده و آثار هنرمندان ما به این سمت رفته است و البته در این زمینه آثار خوبی هم مثل اسماءالحسنی آفریده شده اما پوسترهایی که اساس آن تصاویری از جنس طنز است در فضای هنری امروز کمتر دیده می‌وشد و هنرمندان بیشتر با تایپ و گرافیک و فتومونتاژ کار می‌کنند.

 

نجابتی تصریح کرد: بسیاری از همکاران ما معترض هستند که با رواج کامپیوتر طراحان ضعیف شده‌اند و به سمت فضای دیجیتال رفته‌اند اما با بروز این رویداد امید داریم که طراحان قوی‌دست ما به سمت آفرینش بروند.

 

پایان داعش

در پایان این نشست شجاعی طباطبایی اذعان کرد: در داوری آثار با دقت بسیار بالایی پیش می‌رویم و در وهله اول به این مسئله توجه می‌کنیم که آثار کپی نباشند.

 

وی ادامه داد: تمام دنیا از گروهک داعش زخم خورده‌اند و بخش اعظم نابودی داعش با دلاوری مدافعان حرم و جنبش مردمی حشد‌الشعبی رخ داد و که اتفاق بزرگی در منطقه و تاریخ بود و ما وظیفه خود می‌دانستیم که به این اتفاق واکنش نشان دهیم و قطعا این مسابقه مورد توجه هنرمندان از سراسر دنیا قرار می‌گیرد.

 

شجاعی طباطبای یادآور شد: انتظار داشتیم رسانه ملی این پیروزی را به شکل بایسته‌ای پوشش دهد و حداقل انتظار ما این بود که چندین بار مارش پیروزی از صدا و سیما شنیده شود وقتی که گروهک داعش با آن حجم تخریب و ضرباتی که به منطقه تحمیل کرد از بین رفت انتظار داشتیم رسانه‌ها به نحو احسن به آن بپردازند.

ثبت ديدگاه




عنوان