تاثیر شمارش آراء بر نظریه «پان‌بالاشهریسم» و نقد نظریات مخالف:
فقط ما آدمیم

چکیده:

در شرایطی که همه چیز از پول خوب و ماشین توپ گرفته تا لباس ترک و وسایل برقی ژاپنی و توله سگ آمریکایی تنها از آنِ بالاشهر نشینان است عده‌ای معدود نظریه‌ای سخیف مطرح کردند که حق رأی فقط مربوط به بالا‌شهر نشینان نیست. این مقاله بر آن است که با روش توصیفی-توهینی و با تکیه بر نظریه “خود بیشتر بینی” این مطلب را ثابت کند که فقط ما آدمیم و آرای دیگر قطعاً محکوم به تقلب است.

 

کلید واژه:

حق رأی، بالاشهر، توله سگ آمریکایی،  بریزید تو خیابونا.

 

بیان مفردات:

بالاشهر: به قسمت فوقانی شهر گفته می‌شود که خود محل اختلاف در فرهنگ‌نامه‌ها است. در بسیاری از فرهنگ‌نامه‌ها قسمتی از شهر را گویند که از بالا نگاه میکنند(۱) یا کسانی را گویند که آن بالابالاها سیر می‌کنند(۲). در مقابل برخی از فرهنگ‌نامه‌های پایین شهری بالاشهر را از ریشه‌ی بلاشهر دانسته‌اند(۳).

 

تقلب: در بیان تعریف تقلب نیز اختلاف است که تعاریف مخالف نظر ما چون تقلب شده محکوم به شکست است و بهترین تعریف، تعریف ماست که: هر نتیجه‌ای که بر خلاف نظر ما باشد تقلب است(۴).

 

آراء باطله: محققان آن را به دو قسم تقسیم کرده‌اند. اگر آراء باطله‌ی پایین شهری‌ها بود آراء باطله و اگر آراء باطله‌ی بالاشهری‌ها بود آراء باطله حاقّه نامیده می‌شود(۵).

 

پیشینه بحث:

درباره اصالت حقوق بالاشهر نشینان در خیلی از علوم بحث شده است. در علم روانشناسیِ شخصیت، ثابت شده که بالاشهرنشینی نه تنها در شخصیت آدم که در آرای انتخابات هم تأثیر می‌گذارد(۶). همچنین در علم فلسفه غرب و چرب، پرفسور ده‌سانت ازکانت در کتاب «بالاشهر می‌نشینم پس هستم» به صورت کنایی تصریح کرده که آره و اینا. در علم حقوق دکتر کاغذیان با طرح نظریه حقوقی گفت: یا حق با ماست یا شما تقلب شده است(۷). و حتی در علم مدیریت، گرایشِ مدیریتِ انتخابات، جذب بالاشهری‌ها در انتخابات را یکی از عوامل پیروزی در انتخابات است چون بالاشهری‌ها همیشه توی چشمند(۸).

 

بیان نزاع:

اساساً نزاع وقتی ایجاد می‌شود که مشت اول زده میشود و بنابر قولِ حُکما: مشت اول هزار تومان. اما نزاع علمی در پاسخ به این سوال پیش آمد که: «آیا چطور می‌شود که چگونه باشد و چرا؟» لکن نزاع سیاسی در پاسخ به این سوال بود که ملاک قبولی رأی چیست؟ در پاسخ، عده ای پاسخ منطقی دادند که هر که رأیش بیشتر بود برنده است ولی در مقابل این پاسخ منطقی، عده‌ای با پاسخی منطقه‌ای گفتند که هر که رأیش بالاشهرتر باشد برنده است.

 

بیان نظریه:

درباره صحت نظریه اصالت رأی بالاشهر نشینان هیچ شک و تردیدی نیست(۹) زیرا هر انسان عاقل و فهیم و باوجدان و پاکسرشت و آدمیزادی می‌فهمد که ما باید پیروز انتخابات باشیم(۱۰) و  اینکه رأی ما هر چقدر هم کم باشد باز اکثریت است جزء بدیهیات و ضروریات است و در مقدمات استدلال از آن استفاده می‌شود(۱۱) و اصلاً دلیلی نمی‌خواهد. فوقش اگر کسی خیلی دوست داشت دلیلی برای تقلب شدن انتخابات بداند کمی برایش اشک می‌ریزیم تا حرف ما را باور کند(۱۲) زیرا در خیلی از مواقع ثابت شده که در کشور ما اشک حرف آخر را می‌زند البته اگر خیلی تابلو نباشد(۱۳).

 

نتیجه:

بنابراین شما می‌توانید که به نظر ما برسید که وقتی می‌گوییم تقلب شده خوب می‌کنیم که می‌گوییم. اصلاً به توچه بچه پایین شهری؟ تو رو چه به زبون علمی  یابوعلفی. با تو باید دعوا کرد. آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآی نفس کش(۱۴).

در پایان می‌خواستم از استاد ارجمندم توله سگ آمریکایی تشکر کنم که در طول این مقاله مشورت‌های خوبشان را به من رساند و برای تشکر یک بار دیگر اسم او را ببرم: توله سگ آمریکایی توله سگ آمریکایی(۱۵).

 

پاورقی ها:

  1. کدخدا، باراک؛ فرهنگ کدخدا؛ چاپ واشنگتون؛ ج۹، ص۱۰
  2. الدنگ، هوشنگ؛ فرهنگ درهنگ؛ نشر بنگ بنگ؛ ج ۱، ذیل مدخل اعتیاد
  3. سیبیل، چنگیز؛ فرهنگ کوچه پس کوچه؛ نشر لب خط، ج۰، ص زیر۸
  4. چه کسی رأی مرا جابجا کرد؛ بیتا، بینا، بیجا
  5. رأی برتر
  6. ناناز، ادگار؛ خود‌بیشتربینی در سه روز، نشر توهم، ج۳۰۰۰، ص۴۳۵۶۷۴۳۳۴۴۴۳۴۳۳
  7. کاغذیان؛ حقوق ماست مالی، نشر لبنیات اسکندر و برادارن به جز داداش کوچیکه، ج۲، ص۳۲
  8. راهکار‌های متد‌های مدیریتی کلان بر آراء فلان
  9. ۱۰۱راه برای پیروزی در انتخابات
  10. چگونه فقط خودتان را آدم حساب کنید
  11. خرپول، هرکول؛ بدیهیات ده گانه، فصل بدیهیاتِ غیرِ بدیهی
  12. چه کسی اشک تمساحم را در آورد.

۱۳٫تمساحت را اشک بده

  1. خفن، کامبیز؛ ادبیات چاله میدانیِ بالاشهر، فصل فحش‌های اصیل
  2. یک بار شد. دوباره بخوانید میفهمید.

 


بازنشر از مجله طنز راه راه/ ۹ دی ۹۴

ثبت ديدگاه




عنوان