کاندیداشو 19/ داستان یک کارنامه
بررسی رکوردهای یک رئیس سه ساله

راه راه: از آنجا که یک انتخاب درست نیازمند شناخت و اطلاع از سوابق کاری و عملکردی یک نامزد دارد، لذا در اینجا به بررسی اجمالی کارنامه‌ی یکی از نامزدها می‌پردازیم:

عبدالناصر همتی
کسانی که قصد رأی دادن به همتی را دارند، این نکته را تایید خواهند کرد که کمک به سرمایه‌دار شدن مردم یکی از ویژگی‌های مهم او است. همتی که در مرداد سال ۹۷ با حکم رئیس‌جمهور، ریاست بانک مرکزی را بر عهده گرفت، در طی تلاش سه ساله‌ی خود در این سمت توانست در تورم، قیمت ارز، نقدینگی و پایه پولی کشور جهش بی‌سابقه‌ای را ایجاد کند. کمک به رشد در تمامی زمینه‌ها، برای یک رئیس‌جمهور خیلی مهم است!

همتی، از آغاز دوره مسئولیت خود، هیچ‌گاه به کم راضی نشد و در تمام حوزه‌های اقتصادی توانست رکورددار باشد. او به تنهایی، نه تنها رکورد بالاترین نرخ تورم در ۶۳ سال اخیر را به نام خود ثبت کرد، بلکه رکورددار بزرگ‌ترین جهش نرخ ارز در ۴۰ سال اخیر نیز شد. کارشناسان با توجه به عملکرد درخشان وی اذعان می‌کنند که بعید بود کمتر کسی به غیر از عبدالناصر همتی بتواند رکورد چندین دهه را فقط در عرض سه سال جابه‌جا کند. یکی از نکات ارزشمند برای یک رئیس‌جمهور توانایی ایجاد تغییر در کوتاه مدت می‌باشد! البته نوع تغییر یا جهش خیلی مهم نیست.

همتی برای توسعه‌ی مبادلات تجاری با دیگر کشورها، برای ثبات و رشد ارزش ارز بسیار تلاش کرد و در یک موفقیت آشکار توانست قیمت ارز را از هشت هزار تومان در مرداد ۹۷، به ۲۴ هزار تومان در خرداد ۱۴۰۰ برساند؛ البته در یک برهه نرخ دلار رکورد ۳۲ هزار تومان را هم ثبت کرد، اما حسادت دشمنان وی مجال تثبیت دلار در این قیمت را نداد و با وجود تلاش گسترده‌ی بانک مرکزی، نرخ دلار به حدود ۲۴ هزار تومان سقوط کرد! با این حال همتی توانست با اقتدار نوسانات نرخ ارز را حتی بیشتر از زمان جنگ تحمیلی نیز افزایش دهد. علی‌رغم تصور برخی مردم در این خصوص، بالا رفتن قیمت دلار باعث سرمایه‌دار شدن حدود نود درصد از جامعه گردید؛ و اگر چه پدر مردم درآمد، با این‌حال ارزش اتومبیل بیست میلیونی آنها به حدود صد میلیون رسید. کمک به افزایش رفاه مردم، یکی از ویژگی‌های لازم یک رئیس‌جمهور است!

در حوزه‌ی نقدینگی، همتی موفق شد نصف نقدینگی موجود در تاریخ اقتصاد ایران را در زمان خودش رقم بزند. کمتر کسی قادر بود نقدینگی کشور را با بیش از ۱۱۸ درصد رشد و در کمتر از ۳ سال به بیش از سه هزار و پانصد هزار میلیارد تومان برساند. رکورد او در حوزه پایه پولی نیز با ۴۰۷ هزار میلیارد در سال ۹۹، به ۴۶ درصد رسید.

بسیاری از رقبا و مخالفان همتی همواره تلاش کردند که به مردم تلقین کنند که عبدالناصر همتی از وضعیت موجود ناراحت بوده و او را مقصر بورس و گرانی در جامعه نشان دهند؛ اما نکته حائز اهمیت که نشان از شایستگی همتی برای کسب ریاست جمهوری دارد این است که علارغم سمت او در بانک مرکزی، اما او بارها در رقابت‌های انتخاباتی، بدون آنکه خنده‌اش بگیرد، مدعی شده است که نه‌تنها از بانیان وضع موجود نیست بلکه از عوامل تغییر وضع موجود خواهد بود. او گفته است که مردم خیالشان راحت باشد؛ ما برای آسایش آنها در اتومبیل هم برنامه داریم…
داشتن برنامه مدون در حوزه پیامک به زنان برای یک رئیس‌جمهور خیلی مهم است!

ثبت ديدگاه




عنوان