نحوه صحیح طراحی بسته فرهنگی بین راهی برای مسافران
چهار فیلم با یک بلیط

 

این روز ها بسیاری از زوار مشهد مقدس برای این سفر معنوی از قطار استفاده می‌کنند. با توجه به طولانی بودن زمان اقامت ایشان در قطار و احتمال سر رفتن حوصله و کشیدن ترمز اضطراری قطار برای تفریح و به هم ریختن برنامه اعزام قطار، معاونت پخش فیلم در قطار (پُفُق) تصمیم گرفته یک پکیج فرهنگی ایده‌آل را تهیه و پفق کند؛ بسته‌ای که هم به ارتقای سطح فرهنگی زوار بیانجامد، هم حال و فضای معنوی این سفر روحانی را تعالی بخشد و هم عصاره‌ای از سینمای امروز کشور باشد.

  1. جاندار

مطمئنا برای هر یک از زائران مشهد مقدس این سوال پیش می‌آید که چرا باید فیلم جاندار برایشان پخش شود؟ در پاسخ باید گفت زائر مشهد مقدس باید بداند که نباید دو زن بگیرد. اگر گرفت نباید فرزندان زن اول را بدهد زن دوم بزرگ کند. اگر داد نباید با خواستگاران شرور دخترش مخالفت کند. اگر کرد باید شام عروسی دخترش را خودش بپزد و از بیرون سفارش ندهد. اگر داد دو بادیگارد با وانت همراه کند تا برادر خواستگار شرور مد نظر وانت را خفت گیر نکند. اگر کرد با ایشان وارد جنگ و دعوا نشود. اگر شد چاقو نکشد. اگر کشید چاقو را در تن برادر خواستگار شرور فرو نکند و اگر کرد در حیاط برادر خواستگار را بکشد نه در کوچه! این گونه زائر مشهد مقدس می‌تواند به دلیل دفاع از خود، در دادگاه تبرئه شده و مشکلات بعدی برایش به وجود نیاید.

  1. لازانیا

پخش یک فیلم طنز پس از فیلم تلخ جاندار خالی از لطف نیست تا کمی دل زائر باز شود. با توجه به گستردگی، تنوع و قدرت هنری فیلم‌های طنز روز سینمای ایران و ارزش فرهنگی بالای آن‌ها، پفق با انتخاب سختی روبرو بود که نهایتا تصمیم گرفت لازانیا را انتخاب کند. چون زائر مشهد مقدس دوست دارد تا عشق بین جواد رضوی و ارژنگ امیر فضلی و تمایل دو طرف به ازدواج را ببیند. حداقل دو سه رابطه مثلثی دیگر هم در فیلم هست که به تعالی فرهنگی زائر مشهد مقدس کمک می‌کند.

  1. متری شیش و نیم

ممکن است در ابتدا فکر کنید بخش آموزنده این فیلم آنجاست که آدم نباید شیشه تولید کند. اما هیچ‌کس توجه نمی کند که بخش آموزنده اصلی متری شیش و نیم، سکانس ابتدایی آن است! زائر مشهد مقدس باید بداند اگر دارد ساختمان می‌سازد نباید همینجور الکی الکی یک چاله زیر فنس بکند و بعد با لودر آن را پر کند! چون ممکن است یک قاچاقچی در حال فرار ناغافل در آن افتاده و بمیرد و یک پلیس شریف در معرض تهمت دیگران قرار گیرد! اگر می‌خواهید چاله بکنید حتما برای کندن آن دلیل داشته باشید! چه می‌دانم منبع آبی در آن بگذارید یا لوله کشی کنید یا کار دیگر.

  1. مارموز

باز هم فضای تلخ وجود زائر مشهد را گرفته و نیاز است با یک فیلم طنز روحیه‌اش تلطیف شود. البته این بار می‌خواهیم از فکاهه فاصله بگیریم و یک طنز سیاسی معنادار برای زائر مشهد مقدس پفق کنیم. البته بعضی اعضای شورا عقیده داشتند به جای مارموز، سخنان دکتر های عزیز روحانی، خامی، ظریف زیباکلام، حجاریان و… را پخش کنیم چون هم از مارموز لایه‌دار تر است،هم کمتر شعار می‌دهد و هم بار طنزش بیشتر است اما نهایتا ماموز انتخاب شد تا زائر مشهد مقدس آماده خواب شامگاهی شود.

ثبت ديدگاه




عنوان