فرهنگِ واژگانِ حقوق بشر

بشر: اسم/ دارای چند معنی/ یک: موجودی است واجدِ دو عدد پا و یک جفت دست و قوه­ی عاقله. دارای حق و حقوق مشخص که در اسرع وقت و با استفاده از انواع ادوات نظامی و غیر نظامی باید پرداخت شود. / دو: موجودی است بسیار محترم و خاص که از روی رنگِ صورت، از دیگر “بشر”ها متمایز می­شود! در پاره­ای از متون، آن را یک درصدِ وال استریتی هم نامیده­اند. در همین راستا، شاعر می­فرماید:

صورت هرکس که از آن رنگ بدیدی / می‌دان تو به تحقیق که ازجنس بشر نیست.  [۱]

حقوق: اسم/ مجموعه­ای از اقلام و اعمال که در طول قرون و اعصار به بشریّت پرداخت می­شده است. از این مجموعه، می­توان به یک عدد “پسرِ کوچک”[۲] و نیز مقادیر فراوانی از “ناپالم”[۳] اشاره نمود!

معاهده­ ی منع گسترش سلاح­های هسته­ای: اسم/ دارای چند معنی/ یک قرارداد بین المللی برای توقف تولید حقوق بشر در سطح جهان[۴]/ در گذشته، به جای کلمه “شوخی” هم به کار می­رفته است.

سازمان ملل متحد: اسم/ مکانی برای نظارت بر بشریت و نحوه­ی پرداخت حقوق به ایشان/ جایی در ایالات متحده­ی آمریکا/ نهادی برای جا به جایی و خط زدن اسم از لیست­های مختلف در ازای پرداختِ شیتیل!

آل سعود: اسم/ موجوداتی دارای دو عدد پا و یک جفت دست به اضافه­ی مقادیر قابل توجهی پول/ حافظان حقوق بشر در منطقه/ تأمین­کننده­ی شیتیل سازمان ملل[۵]

 

————————————————————————————————-

[۱]در متون تاریخی آمده است که این بیت از مولوی، راهبرد اصلی کاشفان آمریکا، در تشخیص بشرِ نوع اول از نوعِ دوم و پرداخت حقوق به ایشان بوده است! بدین ترتیب که به هر بشر با رنگِ پوست تیره، مقدار مکفی از فشنگ و سرب تعلق می­گرفته است. از این پس، هر آن چه درباره­ی بشر می­خوانید، مختصِ همان موجودِ دوپای مذکور است!

[۲]پسر کوچک یا همان little boy، در ساعت ۸:۱۵ صبح روز ۶ اوت۱۹۴۵، به مردم شهر “هیروشیما”ی ژاپن، پرداخت شد!

[۳]ماده­ی اصلی بمب­های آتش­زای ناپالم با قدرت تخریبی بسیار بالا. در طول جنگ، این بمب­ها برای کمک به پاکسازی جنگل­ها و زیباسازی فضا، به ویتنام تقدیم شدند. از جمله آثار ناپالم، بالا بردنِ دمای بشریت، تا حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد می­باشد! چی؟ نگرانید؟ اصلاً نگران نباشید. کم نمی­آید! هم اکنون تعداد بسیار جالبی از این چیزهای بامزه در انبارهای آمریکا پیدا می­شود.

[۴]از آن جایی هر انباری یک حجم و گنجایشی دارد و نمی­شود بیش از اندازه، حقوق بشر را تویش چپاند، وقتی مسئولان فهمیدند به اندازه­ای حقوق درست کرده­اند که می­تواند پاسخگوی همه­ی بشریت باشد و خدای ناکرده یک وقتی کم نیاید، تصمیم گرفتند یک چند وقتی نسازند! البته این وسط، بعضی­ها هم معتقد بودند که باید جهتِ رفاه بیشتر بشریت، حقوق­ها را چندبرابر پرداخت کرد و به این جور قراردادهای ظالمانه اعتقادی نداشتند! گفته می­شود اسرائیلی­ها از این دسته­اند!

[۵]در این راستا، آل سعود، از بیشتر از یک سالِ پیش، مسئولیت پرداختِ حق و حقوق کودکان در کشور یمن را برعهده دارند!

ثبت ديدگاه




عنوان