امکانات دموکراتیک جلیقه‌زردها
روکش لواشک تفی ما رو پس بدید

راه راه: «چیز»های بسیاری در جهان هست که خیلی مفهومی اسم‌گذاری شده‌اند. بطوریکه با چشم غیرمسلح، مصادیق آن اسم در آن چیز قابل فهم نیست. مثلا «ستاد مدیریت بحران» برای خودش دارای شأن و جایگاه معنایی‌ست. «چادر اندامی» هم برای خودش مصداق دارد. چیزهایی مثل نوشابه رژیمی، پیام‌رسان امن و بانکداری اسلامی یا همین دانشگاه آزاد اسلامی نیز وجود خارجی دارند و ما هم باورشان می‌کنیم. بنا بر همین قاعده، فرانسه هم مهد دموکراسی است و حرف اضافه نباشد. آمار ۱۰کشته و هشت‌هزار زخمی هم اخبار کذبی است که از اعتراضات خیابانی منتشر شده است که با حفظ حق روشن کردن شمع کنار علمک گاز سفارت آن کشور، نحوه حاکمیت تمدن و دموکراسی را بر این اعتراضات تشریح می‌کنیم.

دموکراسی در اعتراض
در فرانسه مردم می‌توانند به هر موضوعی بدون محدودیت و پیگرد قانونی اعتراض کنند. برخلاف ایران که اعتراضات خیابانی فقط با موضوع براندازی صورت می‌گیرد و اگر موضوع چیز دیگری هم باشد، باز برمی‌گردد سر خانه اول یعنی براندازی، مردم فرانسه در اعتراضات خود با تنوع موضوعی از قبیل سخت جدا شدن روکش لواشک تفی شده، پول خرد نداشتن راننده تاکسی‌ها، خاریدن جای کش جوراب، کوتاه بودن سیم شارژرها و چک‌پول دادن عابر‌بانک‌ها و غیره برخوردارند. حق اعتراض به ارباب رجوع‌هایِ دل‌ناشتایِ مسواک نزده‌یِ ادارات نیز برایشان محفوظ است. عکس‌العمل دولت نیز، تنها توزیع ساندیس در میان معترضان است. توجه کنید که موضوعات خارج از این لیست در مهد دموکراسی تعریف نشده و باید به «راهنمایی» یا «دبیرستان» دموکراسی مراجعه کرد.

دموکراسی در اعوجاج
پلیس ضدشورش فرانسه نیز با تنوع در تجهیزات، دموکراسی را شرمنده خود کرده ‌است. معترضین که با حق انتخاب میان فلش بال یا فلش بال مواجه‌اند؛ از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجند و اصلا به‌خاطر همین چشم و روده و خون‌شان از زیر پوست‌شان بیرون زده است. رسانه‌های مغرض با سانسور این جلوه از دموکراسی سعی دارند آن هشت‌هزار نفر معترض را زخمی جلوه بدهند.

دموکراسی در انقراض
بعلت همین خدمات نیروهای ضدشورش بود که شادی معترضان فرانسوی به این بیرون زدن از خود محدود نشد و از ذوق و غافلگیری این حجم از دموکراسی در کالبد خود نیز نگنجیدند. پلیس فرانسه نیز بعنوان جایزه، به ۱۰نفر از معترضان تور گردشگری سفر ارواح به دور دنیا و بازدید از کهکشان‌های اسفل‌السافلین را به قید قرعه اهدا کرد.

ثبت ديدگاه




عنوان