درباره «در» در شعر فارسي و الخ
تفسیرالابیات فی باب الحَمَقات

کدخدا

راه راه: شعر:
از در درآمدی و من از در به در شدم
گویی کزین جهان به جهان دگر شدم
معنی:
فکر کردم اگر آمریکا از در برجام خارج شد تو از در SPV وارد می‏شوی و مشکلات حل می‏شود اما امروز مجبور شدم از درِ با تو بودن هم خارج شوم و دیگر هیچ درِ دیگری ندارم که بروم از آن در وارد شوم.

شعر:
ما با توایم و با تو نه‏ایم اینت بوالعجب
در حلقه‌‏ایم با تو و چون حلقه بر دریم
معنی:
در حالی که فکر می‏کردیم با خروج آمریکا از برجام، ۵+۱ یکش را از داد و حالا ما با تو در برجام هستیم اما دیدیم که تو هم در برجام نیستی و بسیار تعجب کردیم و برای پایان به این حلقه تسلسل، بلند شدیم از در رفتیم بیرون.

شعر:
در میخانه ببستند خدایا مپسند
که در خانه تزویر و ریا بگشایند.
معنی:
این آمریکا که از همان اولش هم مثل میخانه عامل انحطاط اجتماع بود و همان بهتر که در برجام درش را بست. اما فکر نمی‏کردیم که اروپا هم از در تزویر و ریا وارد و ما را شاسکول فرض کند!

شعر:
تو از هر در که بازآیی به این خوبی و زیبایی
دری باشد که از رحمت به روی خلق بگشایی
معنی:
ای اروپا! تو که انقدر سرسبز و قشنگی و مردمانی موطلایی و چشم آبی داری آیا درست است که با عدم پایبندی به تعهدات خود در برجام من را مجبور کنی که از در بیرون بروم عایا؟

شعر:
در این درگه چو مشتاقان نیاز آرند، ناز آرند
که با این درد اگر در بند در مانند درمانند
معنی:
اروپایی‏‌ها موجوداتی هستند که هر چه بیشتر خود را نیازمند نشان بدهی بیشتر ناز می‏کنند و هر چقدر هم که در را محکم ببندی تاثیری در عملکردشان ندارد. ای درد بگیرند که خودمان را درمانده آن‏ها کرده بودیم.

شعر:
برو ای گدای مسکین و دری دگر طلب کن
که هزار بار گفتی و نیامدت جوابی
معنی:
ای بنده‏‌ی خدا! (کدخدا نه!، خدا) بدان که آبی از اروپا گرم نمی‏شود. بلندشو و برو به فکر نان باش که برجام آب هم نیست. این‏ها اگر جواب‏بِده بودند، تا به حال جواب داده بودند.

ثبت ديدگاه




عنوان