بررسی دلایل مصرف آب بیشتر در پایتخت کشور
از پر فشار، به کم فشار!

اخیرا خبری دست به دست شده که نشان می‌دهد سرانه مصرف آب در بزرگ‌شهر تهران، کمی بیشتر از حد معمول باقی شهرهاست. اینکه چرا تعجب کردید، برای ما هم مایه تعجب است. خیر سرش تهران پایتخت مملکت است‌ها. شما خودتان کسر شأن‌تان نیست توی مملکتی زندگی کنید که پایتخت آن توی همه چیز اول نیست؟

اگر این دلیل قانع‌تان نمی‌کند، اولا باید بگوییم برایتان متاسفیم. دوما، توجه شما را به چند دلیل اساسی برای این موضوع جلب می‌کنیم.

۱-آب مایه حیات است: این را که دیگر قبول دارید؟ خب، لابد این را هم قبول دارید که تهران خیلی حیاط دارد. همین خودش به تنهایی سرانه مصرف را دوبرابر می‌کند.

۲-صادرات آب از پایتخت شروع می‌شود: خوشبختانه ما در صادرات همه چیز به کشورهای دوست و همسایه، در صدر هستیم. از پستانک و گز اصل اصفهان بگیر، تا آب. بله، آب دریاهای خزر و خلیج همیشه فارس همه جا مشتری دارد. (ر.ک راهنمای چگونگی از آب، کره گرفتن؛ جلد دوم.)

۳-تولید فیلم‌ها و سریال‌ها «آب‌بر» است: فقط با یک حساب سر انگشتی، می‌بینید که روزانه چه مقدار فیلم و سریال در تهران ساخته می‌شود. اگر میزان آب مصرفی از قرار یک گالن برای هر قسمت سریال یا یک دبه برای هر پلان فیلم باشد، محاسبه کنید میزان آب مصرفی پایتخت را در سالی که گذشت.

۴-قوانین فیزیک هم دخیل‌اند: نباید فراموش کنید که آب همواره از مناطق پرفشار به مناطق کم فشار می‌رود. یعنی خودش اینجوری دوست دارد. برای همین هم سیستان به آن صورت خشک است و سرانه مصرف تهران به این شکل است

ثبت ديدگاه




عنوان