راهکارهایی برای تشویق به تحصیل
اصل تبدیل تهدید به فرصت در آموزش مجازی

در سال‌های اخیر و علی‌الخصوص بعد از فراگیری کرونا، مراکز تحصیلی به خصوص مدارس، کمر باز بودن را رگ به رگ کرده‌اند. اتفاقی که در کنار فوایدش مضراتی نیز مانند کم شدن توجه دانش‌آموزان به تحصیل و پیر شدن والدین به دلیل خانه بودن فرزندان را به همراه داشته است.

البته آموزش مجازی قرار بود جای آموزش حضوری را پر کند که طبق مشاهدات و گفته خانواده‌ها آموزش مجازی به قبر پدرش خندیده که بتواند چنین کاری را انجام دهد.

از این رو و پس از نگرانی‌ خانواده‌ها مبنی بر مضر بودن این تعطیلی‌ها برای رشد آموزشی و شاید پرورشی فرزندان‌شان، تصمیم گرفتیم روش‌هایی را به آن‌ها پیشنهاد دهیم تا بتوانند دست‌کم علاقه فرزندان را به تحصیل بیشتر کنند و یا حداقل از آموزش مجازی استفاده بهتری داشته باشند.

 

۱- فرزندان شما فطرتا به درس علاقه دارند. اگر چنین چیزی به هیچ وجه در وجود آن دیده نمی‌شود، دلیلش این است که این عشق و علاقه‌ در درون آن‌ها پنهان شده است. برای عیان شدن این عشق پیشنهاد می‌کنیم پدر خانواده که نماد ابهت در خانواده است ابتدا رو به روی فرزندان بنشیند و سپس با لبخند، کمربند خود را باز کرده و چنان بزند که این عشق از درون فرزندان به بیرون بپاشد.

البته این روش سال‌هاست که منسوخ شده‌است، اما خب روش‌های سنتی و قدیمی گاهی اوقات هنوز جواب می‌دهند.

 

۲- اگر فرزندتان علاقه‌ای به درس ندارد از او به صورت کاملا منطقی سوال‌هایی بپرسید.

سوالات زیر می‌تواند برای این دسته از فرزندان راه‌گشا باشد:

الف) پسرم/دخترم خیلی از آدم‌هایی که درس خوانده‌اند هم در جامعه هیچ پُخی نشده‌اند. خودت فکر کن تو که درس نمی‌خوانی چه گلی به سر ما خواهی زد؟!

ب) عزیزم تو که می‌دانی ما در فامیل، هیچ فرد موفقی که مسئولیت دولتی دهان‌گیری داشته باشد نداریم؟! پس اگه درس نخوانی به هیچ جایی نخواهی رسید.

پ) دلبندم در قدیم روش‌هایی بود که ما را با آن به درس علاقه‌مند می‌کردند. می‌دانی اگر درس نخوانی از آن‌ها استفاده خواهیم کرد؟ (رجوع به بند ۱)

و سوالاتی از این قبیل

 

۳- اگر فرزندتان بهانه گرفت که مگر مجازی می‌شود درس خواند، می‌توانید به او وعده دهید.

وعده دادن بسیار ساده است و همه پدر و مادرها در آن خبره هستند.

البته لطفا از دادن وعده‌هایی چون: خرید یک کنسول بازی جدید چند صد میلیونی، رفتن به ژاپن و راه رفتن روی دیوار چین، خرید آخرین مدل بی ام دبلیو، ساختن سالانه یک میلیون مسکن و… جدا خودداری کنید. چون نه تنها این کار به تشویق شدن فرزند شما کمکی نمی‌کند، بلکه در آینده ممکن است این وعده‌ها روی جامعه هم اثرات بدی بگذارد.

به جای وعده دادن می‌توانید برای تشویق به کلاس مجازی او را به مدت ۴۸ ساعت بدون آب و غذا در حمام یا اتاق زندانی کنید.

 

به طور کلی موارد گفته شده در بالا تنها بخشی از روش‌های موجود در این حوزه است. اگر شما علاقه‌مند به خواندن روش‌های بیشتری هستید، می‌توانید با ارسال عدد ۵۹ به سر شماره ۲۰۰۰۲۲۱۱۲۲ پکیج «چگونه در یک شب از فرزند خود آلبرت اینشتین بسازیم» ما را فقط با قیمت ۹۹۹۹۹۹۹ تومان سفارش دهید.

ثبت ديدگاه




عنوان