حکایت شیخ المذبذب
اندر گوشکوبیت چت‌جی‌پی‌تی

روزی مریدی بر زاهدی رسید که بر بالای درختی رفته بود و بر روی یکی از شاخه‌ها بست نشسته بود، مرید گفت: «یا شیخ از جهت مجازات تن که با تو در طاعت قرار نمی‌گیرد، آنجا نشسته‌ای؟» شیخ در حالی‌که یکی شاخه را با دندان بگرفته بود تا نیوفتد برای جواب سوال دهان گشود و تاپ بر زمین افتاد و خاک بر فرق سر گویان پاسخ داد: «به جهت چیدن برگ چای سبز برای درمان فربهی رفته بودم که حال باید باید برای درمان شکستگی نیز چاره‌ای کنم. گر ازمن زاهدتر می‌خواهی، بدین کوه برشو تا ببینی» چون مرید برشد، شیخی دید نحیف و زردروی  یک دستش از صومعه بیرون‌مانده. مرید گفت: «یا شیخ منتظری تا کرمان به سبب گناهانت از بدنت ارتزاق کنند؟» شیخ با حالت عاقل اندر سفیه خیره به افق پاسخ داد: «در پی اتصال VPN چروک گشته‌ام، پینگ‌ها جملگی پنج‌هزار به بالا، مدرس هرات تخفیف دوره‌ کسب ‌و کار دیجیتال با متاورس گذاشته است، سه روز است منتظرم تا اینستا گشوده شود و دایرکت دهم.»

مرید بازگفت: «یا شیخ دل از اینیستاگرام بکن که اپی آوردم بس شگفت.»

شیخ گفت: «زین پس به اینستاگرام بگویی اینیستاگرام می‌دهم مرتد اعلامت کنند. حال بگو چه شگفتی یافتی عجیب‌تر از اینستا؟»

مرید سینه‌ جلو داده و نفس حبس کرده و هر دو لب غنچه پاسخ داد: chatgpt، هرآنچه از وی پرسش کنی بی پاسخ نمانی.

شیخ بگفتا از وی بازپرس: «منصب شیخ‌الشیوخین مدرس هرات کی از آن ما می‌شود؟»

مرید تایپ کرد و و از روبات پاسخ گرفت و رو به شیخ گفت: «خاک بر قرنیه‌ چشمانم، ضمن عرض ساری بودن خویش پاسخ داده: گرچه از اینفورمیشن کافی هستم عاجز، ولی با اسکن ریشتان رسیدم به این نکته‌ی موجز، که باشید لایق مدیریت برای مدرس هاگوارتز» شیخ باز گفت اینکه قافیه‌ آخرش به بقیه نمی‌خورد. مرید گفت هوش مصنوعی است دگر، یک جاهایی ارور می‌دهد.

شیخ بازگفت: «از احوالات دیروز شیخ الشیوخ، متشیخ‌المشاخین، خواجه سفت‌الدین برایم بگو.»

مرید چون پاسخ بدید چنان لب گزید که دندان‌هایش لبانش را تتو کرد و بازگفت: «یا شیخ مجددا ضمن عرض ساری بودن خویش اعلام داشته که اینفورمیشنش از ۲۰۲۱ آپدیت نشده است.»

شیخ بازگفت ما در ملک خودمان از غرب و شرق سلب‌پی‌تی داریم یکایک دارای دلی بینا، چشمی دانا و هوشی ناپیدا. طایفه‌ایشان در حرمسرایند، بیششان غربگرایند، برندگان گرمی‌شان ترانه سرایند، کیلوی‌شان در دادسرایند و جملگی در قهقرایند. ویکی‌پدیا در پیششان لنگ‌انداز است و جملگی مکاشفاتشان نشانه‌ی اعجاز، از زیر لحاف نظریه‌پرداز و گونه‌‌ اسنپی‌شان نیز پشت فرمان افسانه ساز. آخرین آپدیت اینفورمیشنشان مربوط به آزمون آیین‌نامه  است و از آنباکسینگ مغزشان بی‌نیاز.

با این اوصاف و نعمت و برکت در ملک خودمان چه نیازی به این گوشکوب‌‌های خارجی؟

مرید چون چنین بشنید به‌جای دریدن گریبان و تلف کردن وقت خود و اسراف لباس مدرس، گوشی شیخ را سمت شمال شرقی آسمان گرفته و به یکی از ماهوارهای استارلینک وصل شده و به همراه شیخ در اکسپلورر اینستا به اهتزاز درآمدند.

ثبت ديدگاه




عنوان