*معرفی کتاب «به‌جای‌های کاربردی»*
این به جای آن

کتاب به‌جای‌های کاربردی، در قالب بیان تجربیات علمی، اثر 🌷 است،که به جای نام خود، از استیکر گل استفاده کرده است.
🌷 که مبدع جمله درخشان «به‌جای خرج کردن برای عزاداری، به فقرا کمک کنید» است، در این کتاب، به زبان ساده توضیح می‌دهد برای روشنفکر به نظر رسیدن، باید چه کارهایی را به جای چه کارهایی انجام دهیم.
🌷 در روز چهارم از خاطراتش می‌نویسد:
امروز به جای صبحانه شام خوردم. نمی‌دانم چرا باید سنت‌های عوامانه گذشتگان را تکرار کنم. من امروز صبح تصمیم گرفتم به‌جای صبحانه شام بخورم و شد! نان و کره عسل امروز به عنوان شام، خیلی خوشمزه‌تر بود.
او در بخش دیگری از خاطرات خود، از علاقه‌اش به حیوانات این طور می‌گوید:
به زنی که در پارک از بازیگوشی‌های پسرش عاصی شده بود، گفتم: چرا به جای بچه‌دار شدن حیوان خانگی نمی‌آورید؟ می‌توانید قلاده ببندید بهش و با خیال راحت در پارک قدم بزنید. بعدش هم عقیمش کنید و دیگر دغدغه پسر داماد کردن و با عروس درافتادن هم نداشته باشید. واقعا که حرف منطقی ارزش و احترامش را از دست داده. در جواب حرف منطقی‌ام، چرت و پرت‌هایی درباره گاز گرفتگی و هاری و حیوان بیچاره چه گناهی کرده تحویلم داد.
او در بخش پایانی و ضربه آخر کتاب تأثیرگذارش، می‌نویسد:
ممکن است بعضی‌ها به شما بگویند چرا به جای کنسرت و کلاس‌ها و سفرهای خارجی گران، به فقرا کمک نمی‌کنید؟ در جواب چنین سوال تنگ‌نظرانه‌ای کافی است بگویید مگر ما به شما می‌گوییم عزاداری نکنید؟ هر چیزی به جای خودش. می‌توانید از عبارت «قیاس مع‌الفارغ» هم استفاده کنید.

نویسنده 🌷 در جشن امضای کتابش از به‌جای‌هایی که در چاپ جدید آن وجود دارد، رونمایی کرد. او گفت در چاپ دوم، کتاب را به جای ۵۲۰ صفحه، در ۲۵ صفحه منتشر و با مبلغی که از این راه صرفه‌جویی شده، به فقرا کمک کرده است. به این صورت که پیامی مبنی بر خرج نکردن برای عزاداری و به جای آن کمک به فقرا را (با روتیتر ایرانی نیستی اگه اینو توی ۵۰ تا گروهت نذاری) برای مخاطبینش سند تو آل کرده است.
نویسنده همچنین به جای قیمت قبلی، قیمت جدیدی برای کتاب تعیین کرده و به جای جلد، کاغذهای آن را در کاورهای پلاستیکی بسته‌بندی کرده‌است.
پایان‌بخش این مراسم، حرکت اعجاب‌آور نویسنده بود که پیشنهاد داد مردم به جای کتاب «به‌جای‌های کاربردی»، کتاب‌های مفیدتری را خریداری کنند؛ البته او سپس با مشاهده بلند شدن سه تن از حضار، در چرخشی هنرمندانه به جای تمام کردن جمله خود یک جوک گفت.

 

ثبت ديدگاه




عنوان