معرفی کتاب
علاف سنگرها

راه راه:
می‌شود وسط خون و خون‌ریزی، تیر و تفنگ‌کاری، زخمی و زخمی‌کشی، خمپاره و شیمیایی باشی و به جنبه‌های نه تنها مثبت، بلکه خنده‌دار زندگی هم فکر کنی. نه تنها فکر کنی بلکه باعث پدید آمدن رویدادهایی شوی که خنده‌دار هستند و می‌توانند برای دقایقی، موجبات شادی و نشاط بقیه را فراهم کنند؛ البته اگر راوی خوبی برای این اتفاقات وجود داشته باشد.

جلد کتاب دفاع مقدس سنگر علاف ها

کتاب «سنگر علاف ها» به قلم علی‌اکبر صحرایی کتابی در ژانر دفاع مقدس است که دقایقی از این جنس را نمایش می‌دهد. سنگر علاف‌ها جایی برای جمع شدن کسانی است که جنگ را جدی نگرفته‌اند یا اگر جدی گرفته‌اند، خیلی جدی نگرفته‌اند یا اگر خیلی جدی گرفته‌اند، با همان جدیت به آن می‌خندند. سر دسته‌ای به نام دارعلی دارند و بیشتر سر و کارشان با مش رجب است؛ البته اینکه مش رجب مسئول سنگر تدارکات است و سنگر تدارکات هم تا سقف پر شده از کمپوت‌های گیلاس و پتو و پوتین‌های نو هم بی تاثیر نیست. گاهی رفیقشان را روی کول اسیر عراقی می‌اندازند تا وظیفه برانکارد را بر دوش بکشد و گاهی هم او را زیر چک و لگد خود می‌گیرند تا جشن پتویشان را کامل کنند. گاهی هم الاغ مش رجب را در نبودش با یک گوسفند عوض می‌کنند و همراه با مش رجب در سور کباب بره‌شان، «خر برفت و خر برفت و خر برفت» می‌خوانند.

کتاب خنده‌هایی که در اثر خواندن کتاب «سنگر علاف‌ها» روی لب نقش می‌بندد یا به خاطر ذکر یک موقعیت خنده‌دار در اثنای بکش‌بکش‌های جبهه است، یا به خاطر یک اشتباه لپی که توسط رزمنده‌ها پدید آمده. هنر «آقای اکبر صحرایی» به عنوان نویسنده این بوده است که روایت‌هایی خنده‌دار را با شخصیت‌هایی مشخص ارائه کرده است؛ روایت هایی که به هم مربوط و مکمل هم‌دیگرند و پازل زندگی شخصیت‌ها یکی یکی با خواندن روایت‌ها پشت سر هم در ذهن مخاطب تکمیل می‌شود.

می‌توان گفت مرور این خاطرات با دیگر خاطرات دفاع مقدس برای ما یک فرق مهم دارد. آن هم این است که خواننده را با جنبه‌های انسانی و مادی افرادی که از برای حفظ تمامیت ارضی نظام اسلامی از همه چیز گذشتند، آشنا می‌کند. از رزمندگان دفاع مقدس ضمن بیان خلوص و بزرگمردی‌شان، اسطوره‌های دست‌نیافتنی نمی‌سازد.

«سنگر علاف‌ها» در سال ۱۳۹۸ توسط به‌نشر در ۹۲ صفحه چاپ شده و با قیمت ۱۳ هزار تومان در نسخه فیزیکی و پنج هزار و نهصد تومان در نسخه الکترونیکی نرم افزار کتابخوان طاقچه در دسترس است. کتابی که یادآور خاطرات شیرین و مفرح دفاع مقدس برای جبهه رفته‌ها و روایت‌گر همین خاطرات برای آن‌هایی است که تفنگ‌های آب‌پاش همه خشونت آن‌ها بوده‌است.

 

ثبت ديدگاه




عنوان