تعطیلات به کجا نرویم
سفر ثواب ممنوع

موضوع انشا: تعطیلات عید می‌خواهید چه کار کنید؟ 

ما برای اینکه به این سوال جواب درستی بدهیم و از خودمان چیزی نپرانده باشیم، رفتیم از بابای‌مان بپرسیم. 

بابای‌مان یک جور که انگار منتظر بود، یکی این سوال را بپرسد، صدایش را صاف و کمی بلند کرد و گفت: امسال خاندان ما عید ندارد. از گوشه و کنار خانه همه یک هو پرسیدند: چرا؟ مگر چه شده است؟ بابا هم جواب داد: چه شده؟ بگو چه نشده! این همه برنامه ریختیم، این همه تدارک دیدیم، پول جمع کردیم و گفتیم حالا که ماه رمضان و عید یکی شده توی تعطیلات یک کربلای‌مان نشود؟ 

بعد امروز رفتیم بلیت هواپیما بگیریم دیدیم قیمت‌ها دو برابر شده فقط نصف خانواده‌مان می‌توانند بروند. از هر طرف که خواستیم خانواده را نصف کنیم نشد! دیگر قید بلیت گرفتن را زدیم. مامان‌مان که انتظار هر مشکلی جز این را داشت گفت: ای بابا! خیلی‌ها امسال می خواستند سفر کنند، پس یعنی سیمین خانم اینا که قرار بود تعطیلات به آنتالیا بروند هم سفرشان کنسل شده؟ 

بابای‌مان گفت: نه خانم جان فقط بلیت عتبات گران شده بلیت آنها گران نمی‌شود، اتفاقا با تخفیف‌های دم عید ارزان هم می‌شود! آخر آنها قشر ضعیف جامعه هستند و برای اینکه ضعف بهشان فشار نیاورد سالی دو بار سفر ترکیه و آنتالیا دارند. از طرفی در کار خیر هم هستند و برای مردم فقیر ترکیه که اقتصادشان ضعیف شده اشتغال‌زایی می‌کنند. به هر حال ترکیه کشور دوست و همسایه ماست مردم باید هوای آن‌ را داشته باشند.

مردم عراق هم ماشاءالله پولدار هستند و در اربعین از همه زائران پذیرایی می‌کنند. پس نیازی نیست اقتصاد آنها را قوی کنیم. کلا ما مرفه‌های بی‌درد برای‌مان فرقی نمی‌کند بلیت گران شود یا نه، این همه سال نرفته‌ایم فوقش امسال هم نمی‌رویم! 

خانم معلم! ما که زیاد نفهمیدیم بابای‌مان چه گفت، از خواهر بزرگ‌مان خواستیم، برای‌مان ترجمه کند. او هم گفت: خلاصه‌اش این است که، چون بلیت کربلا گران شده است؛ دیگر نمی‌توانیم به کربلا برویم. اما اگر می‌خواستیم آنتالیا برویم، می‌تواستیم، چون بلیت آنجا گران نشده است.

 خانم معلم پس خوش به حال امیر پسر سیمین خانم اینها که می‌توانند مسافرت‌شان را بروند اما ما تعطیلات عید امسال را در خانه می‌مانیم.

ثبت ديدگاه




عنوان