نقد طنز بر آثار سینمایی فاخر
صدا دارد، تصویر نه!

 

نام فیلم: مجبوریم

کارگردان: رضا دُرمیشیان

 

خلاصه فیلم:

همه چیز حال و هوای صبح شنبه را دارد، دخترک کارتن خوابی به نام گلبهار عاشق مرد بچه فروشی به نام مجتبی است. در مقابل مجتبی هم خیلی گلبهار را دوست دارد و هر بار که کفگیرشان ته دیگ می‌خورد، دخترک را از تملک خود خارج و به شخص دیگری اجاره می‌دهد!

در یکی از این نقل و انتقالات، وقتی گلبهار می‌خواهد بچه‌ای پس بیندازد و پولش را به زخم زندگی بزند، متوجه می‌شود حساب پس انداختش خالی است.

کارگردان هم که نمی‌خواهد دختر را از نان خوردن بیندازد و مخاطب را درگیر مسائل حاشیه‌ای کند، آناً فاناً جواب عکس و آزمایش را می‌گذارد کف دست دختر که بله … دکانتان را تخته را کرده‌اند!

 پس گلبهار تصمیم می‌گیرد به سراغ وکیل بدپیله و از رو نرویی به نام سارا ندایی برود که خوراکش این کارهاست! وکیل هم با سماجت‌های مستمر و کمک های بی‌دریغ پارسا پیروزفر که معلوم نیست کی‌اَش می‌شود، به سرنخ مهمی می‌رسد! او با دنبال کردن سر نخ، به ته نخ می رسد و ته نخ کسی نیست جز خانم دکتر مهشید پندار!

بعد هم که کار به دادگاه و پاسگاه می‌کشد و فیلم با قتل وکیل، تبرئه شدن پزشک، بد نامی حکومت و کچل شدن گلبهار به پایان می‌رسد.

 

چگونه (( مجبوریم )) ببینیم:

قبل از هر کار از خالی بودن معده خود اطمینان حاصل کنید. جوراب تمیزی را در دهانتان فرو کرده و روی آن را با چسب پهن ببندید. پنجره‌ها را باز و تمام چراغ‌ها را روشن کنید. چراغ قوه‌‌ای را به صفحه تلوزیون بتابانید و به تماشای فیلم بنشینید. اگر شما چیزی دیدید، برای ما هم تعریف کنید.

 

چگونه ‌(( مجبوریم )) بسازیم:

تعدادی کارتن‍خواب خمار از گروه‍های سنی مختلف را جهت مسیریابی علامت گذاری کنید. روزی سه مرتبه به محل تجمع آنان رفته و از نحوه خوابیدن‍شان فیلمبرداری کنید.

 

اسپانسرهای احتمالی فیلم:

انجمن حمایت از ساقیان حلال خور

جمعی از متقاضیان کارت ملی جدید

آموزشگاه پله‍نوردی منوچهرهادی

انجمن حمایت از بیماران شب‌کور

اتحادیه فروشندگان لوله و اتصالات ساختمانی

 

نتیجه‌‌گیری‌های فیلم:

نتیجه‌گیری پزشکی: بچه فروش‌ها به پزشکان زن اعتماد نکنند.

نتیجه‌‌گیری اخلاقی: بکوش تا درستی در عمل تو باشد نه در نتیجه آن.

نتیجه‍گیری خانوادگی: آدم‌ها به دو دسته مجرد بدبخت و متاهل خیلی بدبخت تقسیم می‌شوند.

نتیجه‌گیری برادرانه: خواهرم!ً خر نشو.

نتیجه‌گیری آموزشی: وقت خود را صرف تماشای فیلم‌های بیخود نکنید!

ثبت ديدگاه




عنوان