درباره شاعر معاصر، مرحوم میرزاحسین کریمی مراغه‌ای
طنازی در اوج ادب

محمّدحسین کریمی مراغه‌ای (۱۴۰۱-۱۳۱۰ هـ. ش.)، شاعر آیینی و طنزپرداز معاصر بود. وی روز ۱۲ مرداد و در روشت مراغه (استان آذربایجان شرقی)، در خانواده‌ای متدین و معتقد به اصول و احکام شیعه چشم به جهان گشود. پدرش، مرحوم ذاکر نیز از مداحان و نوحه سرایان بنام اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بود. محمدحسین، درسال ۱۳۳۸، درسن ۲۸ سالگی اولین جلد کتاب شعر خود را به نام رنگارنگ در سیصد صفحه به چاپ رساند.
از استاد کریمی مراغه‌ای بیش از کتاب‌های شعر طنز، کتاب‌های نوحه اهل بیت (ع) و مدح خاندان رسالت (ع) برجای مانده‌است که در اغلب هیئت‌ها و مراسم دینی و آیینی آذری زبان‌ها از آنها استفاده می‌گردد.
مجموعه‌های طنز او در شانزده جلد و با عنوان رنگارنگ چاپ شده است. کتاب ارج نامه استاد میرزا حسین کریمی مراغه‌ای درباره زندگی و آثار این استاد انقلابی، در سال ۱۳۹۵ ه.ش نوشته محمد حسین قابل‌نژاد سردرودی در شهر مراغه رونمایی شد. این کتاب متشمل بر پنج بخش شامل عکس‌ها، خاطرات و لوح های تقدیر، گلچین اشعار میرزا حسین کریمی مراغه‌ای، اشعار شعرا و مقاله‌های اساتید و صاحب نظران فرهنگ و هنر در خصوص این شاعر است. در این کتاب همچنین نظرات بزرگان ادب و شعر مانند آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی نیز گردآوری گردیده است. ایشان درباره استاد کریمی مراغه‌ای گفته است: استاد کریمی مراغه‌ای در جای جای اشعار طنز خود، مواد مخدر و آلودگی‌ جوانان را که سوغات دولت‌های جهانخوار برای کشورمان بوده، به باد انتقاد گرفته و به بی‌تحرکی ملت و دولت حاکم رژیم گذشته اشاراتی بس آگاهانه کرده است. در هر ورقی از «رنگارنگ» استاد کریمی، مطلبی تازه و فکری بکر به چشم می‌خورد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت شاعر شیرین‌سخن آقای میرزا حسین کریمی را تسلیت گفتند. متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب حجهالاسلام آقای آل‌هاشم دام بقائه
تسلیت اینجانب را به مناسبت درگذشت شاعر شیرین‌سخن و طنزپرداز مرحوم آقای میرزا حسین کریمی رحمت‌الله‌علیه به جامعه‌ هنری آذربایجان و مردم عزیز مراغه و بالخصوص به بازماندگان محترم ایشان ابلاغ فرمایید. مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسئلت می‌کنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

ثبت ديدگاه




عنوان