یادداشت
عقب رفتنِ خوب!

به لطف شاهکارهای دولت تدبیر و امید، اضطراب پشت جمله «به عقب برنمی‌گردیم» دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. همه حالا می‌دانیم عقب دقیقاً کجاست و همه آن پاسخ‌های چند موردی کتاب تاریخ و جغرافیا را (بی‌کفایتی شاه، دخالت دربار یا زمین حاصلخیز، آب کافی و…) با گوشت و پوست و خون و مغز استخوانمان درک کردیم. بعضی‌ها هم که خیلی درک کردند، خواستند بقیه را آگاه کنند و حاصل شد کتابی که می‌بینید؛ «به عقب بر نمی‌گردیم».
نویسنده در این کتاب برخی مصادیق عینی و کافی از به عقب برنگشتن یا ای کاش به عقب برگشتن را مرور کرده و ابعاد مختلف تحقق یا عدم تحقق شعارهای انتخاباتی دولت یازدهم و دوازدهم را به تصویر کشیده است. این کتاب مجموعه‌ای از یادداشت‌های طنز است که آقای محمدامین میمندیان آن‌ها را نوشته و دنیای پس از «دلار جهانگیری» را نشانمان داده، آنجا که گفته:
«قبلاً در کشور فقط یک دلار آزاد داشتیم که خودش برای خودش داشت کار می‌کرد. اما حالا یک دلار جهانگیری، یک «دلار نیمایی» (که نمی‌دانیم نیمایش از کجا آمد) و یک «دلار جمشید بسم‌الله» (که نفهمیدیم چه بر سرش آمد) و خیلی دلارهای دیگر داریم. کاربرد دلار جهانگیری این بود که تجار آن را می‌گرفتند و می‌رفتند در بازار آزاد، به قیمت آزاد می‌فروختند. آنقدر هم راحت می‌گرفتند و می‌فروختند که وقتی مفسدین اقتصادی را گرفتند از بچه ده ساله تویشان بود تا پیرمرد نود ساله! تقصیری هم نداشتند، اسمش رویش است؛ آزاد! در بازار آزاد باید ارز آزاد فروخت دیگر! مقصر اصلی هم آن کسی است که اسم بازار را اینطور انتخاب کرده. لیست واردات با دلار جهانگیری را هم که نگاه می‌کردی از سنگ‌پا و سفیدآب نوشته شده بود تا دسته بیل و مرگ موش! یعنی همانقدر که مسئولین امر گلابی بودند و نمی‌گفتند که به سنگ پا احتیاج نداریم و برایش ارز نمی‌دهیم، تجار هم گلابی بودند و روی نوع و اسم محصول فکر نمی‌کردند. یکی هم نبود به آنها بگوید: «تو که قرار نیست چیزی وارد کنی پس لااقل بگو می‌خواهم دارو وارد کنم و نکن!» اینطوری الاقل مردم حرص نمی‌خورند که چرا دو میلیون دلار پول بابت سنگ پا هزینه شده.»
در این کتاب، از این دست مسائل و دغدغه، زیاد مطرح می‌شود و برای تمامی بیماران قلبی و زخم خورده‌های دولت، همه سنین از نوجوان تا میانسال، از وطنی گرفته تا در غربت گرفتار، مناسب است. بدآموزی ندارد، سالم و درست حسابی می‌خنداندتان، حجمی هم ندارد و طبعا از یک وعده غذا هم کمتر خرج می‌برد برای برای خوراک روحتان کافیست. دیگر چه می‌خواهید از کتاب؟ ظرفهایتان را هم بشوید؟ آن را هم در آپدیت های بعدی رو می‌کنیم!
خلاصه کلام، این معجزه قرن، کتاب «به عقب بر نمی‌گردیم» نوشته محمدامین میمندیان، توسط نشر شهید کاظمی چاپ شده است و به زودی وارد بازار می‌شود.

 

برای تهیه این کتاب، اینجا کلیک کنید

ثبت ديدگاه




عنوان