گزارش
عملکرد شبکه نمایش خانگی در نیمه اول سال ۱۴۰۰| فیلم و سریال طنز تا اینجای ۱۴۰۰ کجای کارند؟

 

راه راه:

جذابیت همیشگی فیلم طنز و کمدی برای مردم و درصدر جدول فروش بودنشان، دست پر سینما­ها و vodها از این ژانر فیلم را تضمین می­کند. فیلم­های طنز و کمدی که اگرچه بنا به اظهارات و ادعای سازندگان‌شان برای خوب کردن حال دل مردم و گفتن نقد­هایی با زبان نرم­تر عرضه می­شوند اما در عمل، وزنه فروش و بازاری کردن فیلم بر همه آن ادعاها بیشتر می­چربد.  درست است که پر فروش بودن در جای خود در صنعت سینما از ارکان تولید است اما به شرطی که این رکن هدف اصلی و نهایی فیلم نباشد و در جای خود استفاده شود.

 نیمی از سال ۱۴۰۰ می­گذرد و فیلم و سریال­های طنز در سینما و شبکه نمایش خانگی شاهد تولیدات متنوع و زیادی بوده. تولیداتی که از کمدی کودکانه تا طنز اجتماعی تا طنزهای رفع توقیفی سال­های گذشته را شامل می­شود.

 در نگاهی کلی به این فیلم­ها، می­توان جایگاه و کارکرد طنز در سینمای ایران را بررسی کرد که در ادامه به آن­ها می­پردازیم:

دینامیت که حتی ندیده و از تیزر و سر در سینماها هم معلوم است، فیلیمیست که براساس تضاد مذهب و لامذهب قصد ایجاد موقعیت طنز را دارد. کلیشه­ای برای خندادن مخاطب که موفق ترینش در «مارمولک» و «گشت ارشاد» یک‌بار امتحان شده بود و این‌بار مسعود اطیابی، سازنده دینامیت نیز همین قصد را داشته است. تفاوت دینامیت با فیلم­های مشابهش اما در این است که کلیشه­هایی صرفا برای خنده و اغراق­هایی به دور از نقد و حرف و پیام، ضعفش را برای مخاطب آشکار کرد. اگرچه سینمای کرونا زده و اکران آنلاین با وجود لینک­های غیر مجاز رایگان ضربه­اش را به اقتصاد همه فیلم­های بعد از کرونا وارد کرده اما دینامیت با این وجود هم با استقبالی کمتر از انتظار تولید کنندگانش مواجه شد.

 

 هفته ای یکبار آدم باش  داستان مواجهه دو برادر با سبک زندگی متفاوت است که به‌واسطه بیماری پدر، آینده آن‌ها دچار تغییروتحول می‌شود. کارگردان این فیلم «شهرام شاه حسینی» است و «پیمان قاسمخانی» به عنوان مشاور فیلمنامه حضور دارد.

«پژمان جمشیدی»، «رعنا آزادی‌ور» و «پژمان بازغی» از بازیگرانی هستند که در این فیلم طنز نقش آفرینی کرده­اند که با وجود این بازیگران و طنز بودن، فیلم نتوانست موفقیت چشمگیری را در استقبال مخاطبان داشته باشد.

آقای سانسور که از اسمش انتظار می­رود حرف مهمی برای گفتن داشته باشد، فیلمنامه­ای دارد که  اتفاقا معلوم نیست چه می­خواهد بگوید و گویا خودش هم دچار خودسانسوری شده است.

این فیلم  داستان یک نویسنده است که نتوانسته کتابش را چاپ کند و توسط دوستی که سر راهش سبز می­شود در موقعیتی قرار می­گیرد که بتواند کتاب پرفروشی بنویسد اما با چالش­ها و موانعی مواجه می­شود.

 بازی «بهرام افشار» و «محمد رضا فروتن» در آقای سانسور این فیلم کمدی را جوری کرده که حتی ناخواسته هم نتوانسته لبخندی روی لب مخاطب بیاورد و این در ژانر خودش هنر می­خواهد!

پیشی میشی عنوان فیلم کمدی کودک و نوجوانی است که «حسین قناعت» با پیشینه فیلم‌هایی مثل «دزد و پری»، «قهرمانان کوچک»، «لازانیا» و «تپلی من» ساخته است و جایگاهی هم برای کودکان در بین دنیایی از فیلم­های مثبت سیزده و بالاتر تعریف کرده.

بابا سبیلو  فیلمی کمدی– اجتماعی برای گروه سنی کودک و نوجوان به کارگردانی «ادوین‌ خاچیکیان» و نویسندگی و تهیه کنندگی «احمد احمدی» است که بازیگرانی نام آشنا مثل «رضا شفیعی جم» و «بهاره رهنما» دارد.

تک خال را کارشناسان و منتقدان یک فیلم فارسی تمام عیار معرفی کرده­اند. این فیلم با مجموعه بازیگران همیشه ثابت آثار «محمدحسین فرحبخش»، یعنی: «سحر قریشی»، «پوریا پور سرخ»، «یوسف تیموری» و «شبنم قلی‌خانی» تولید شده­است.

شیشلیک اولین فیلم طنز «محمد حسین مهدویان» است. فیلمی که قرار است یک طنز سیاسی باشد و فقر و طبقه کارگر را نشان دهد اما با شوخی­های لوس و تیکه­های جنسی زیاد «مهدی ژوله» به عنوان نویسنده اش، ادعای نیت خیرخواهانه و انتقادی فیلم را به غیر از آن تبدیل می­کند.

جگر زلیخا  به کارگردانی و نویسندگی «مرتضی آتش زمزم» و تهیه کنندگی «ایرج تقی پور» با بازی بازیگران مطرحی چون «علی انصاریان» و «پوریا پورسرخ» و «هولیا دیکن» بازیگر ترکیه‌ای و «محمدرضا هدایتی» تولید شده. از مهم‌ترین خبر‌های این فیلم اکرانش در سالروز تولد مرحوم علی انصاریان بود که باعث شد نظر مخاطبان را به خودش جلب کند.

دابلند کمدی فانتزی­ای به کارگردانی «ابراهیم ابراهیمیان» است که در کشور گرجستان تهیه شده و در شرایط کرونایی به اکران آنلاین در آمده است. در بخش توضیحات این فیلم نوشته شده: ما همه پیپ می­کشیم. شما چطور؟

دست انداز را «کمال تبریزی» در سکوت کامل خبری به تولید رساند و «رویا نونهالی»، «رضا کیانیان»، «همایون ارشادی» از بازیگرانی هستند که جلوی دوربین این کارگردان در دست انداز رفته اند.

سریال خوب بد جلف که در ادامه دو قسمت سینمایی با بازی زوج «سام درخشانی»  و «پژمان جمشیدی» ساخته شده باز هم دوگانه احمق و احمق­تر است که پیمان قاسمخانی آن را نوشته. این سریال که بعد از استقبال خوب خاطبان از دو قسمت سینمایی­اش ساخته شده توانسته در شبکه نماش خانگی هم با شوخی‌ها و موقعیت­های طنز و جنسی مخاطبانش را جذب کند و بخندادند.

سریال نیسان آبی جدیدترین ساخته «منوچهر هادی» به تهیه کنندگی «احسان ظلی پور» در شبکه نمایش خانگی است. این سریال بر اساس فیلم نامه «کمیل روحانی» ساخته شده و نویسندگی آن بر عهده «سعید دولتخانی» و سعید هوشیار است. نیسان آبی روایتگر ماجرای یک راننده است که با یک نیسان کار می‌کند و وضع مالی مناسبی ندارد، اما طی اتفاقاتی ثروتمند می­شود.

سریال قبله عالم  به کارگردانی «حامد محمدی» در ژانری کمدی و تاریخی خودش را از شبکه نماش خانگی به مخاطبان عرضه کرد. داستان، یک راوی به اسم امیر کبیر دارد  صفر تا صد داستان که  در زمان ناصر الدین شاه جریان دارد از زبان امیر کبیرِ شنیده میشود. «محمدرضا علیمردانی»، به عنوان صداپیشه‌ی راوی در این سریال حضور دارد.

دراکولا  ادامه‌ی سریال هیولای« مهران مدیری» در شبکه نمایش خانگی است. بر خلاف هیولا که داستان و ماجرایی داشت، دراکولا اما مجموعه­ای از تصاویری پر از تجمل و اداهای کلیشه­ای و شوخی­های لوس و تکراری بود که با داستانی بی سر و ته مخاطب را از طنز مهران مدیری ناامید کرد.

مردم  معمولی تلاش ناموفق رامبد جوان برای بومی کردن قالب هالیوودی سیتکام در شبکه نمایش خانگی بود. این سریال که با لودگی می­خواست خنده­ای از مخاطب بگیرد و با نام آشنای رامبد جوان در عوامل آن قرار بود فروش و استقبال خوبی را از مخاطبان ببیند، بعد از هفت قسمت تولید به دلیل ضعف در فیلمنامه و اعتراض مخاطبان به کیفیت پایین فیلم، متوقف شد تا دوباره تولید شود.

 

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

ثبت ديدگاه




عنوان