پای درس «تاریخ» وزیر بهداشت!
مادهای خنگِ بی خدمات

بیمه سلامت

راه راه: آقای دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی طی مصاحبه ای در شمال غرب کشور گفتند : «من به صراحت می‌گویم که اگر میزان خدمات از دوره مادها را تا قبل از دولت تدبیر و امید احصاء کنیم کمتر از خدمات این دولت در پنج سال اخیر است به طوریکه همه خدمات انجام گرفته در این دولت دو برابر خدمات قبل دولت بوده» . قابل ذکر است که به دلیل حضور جناب وزیر در حوزه استحفاظی ماد ها ایشان درحق خدمات دولت اجحاف کردند . جا داشت در سفری به سیستان یا کرمان این خدمات را تا «پیش عیلامیان» نیز مقایسه می کردند چرا که کنتور نمی اندازد .
اما اشاره ی وزیر بهداشت به دوره ماد ها بهانه ای شد تا بخشی از خدمات بهداشتی و درمانی دوره ی ماد های بی خدمات و همه چیز را تا قبل از دولت تدبیر و امید مورد نقد و بررسی قرار دهیم .
۱- ماد ها بی همه چیز بودند
ماد ها تمدنی بودند که از کوچکترین و مهم ترین , مرسوم ترین کالای پزشکی یعنی چسب زخم بی بهره بودند که این نشان از عقب ماندگی سیستم پول خرد و مالی آنان نیز بوده. آنان حتی برای جذب مشتری و «توریسم ِ سلامت »از شیوه منسوخ و نخ نمای استخوان لای زخم گذاشتن استفاده میکردند اما اکنون با وجود انواع و اقسام پاتو و روماتو و سونو و رادیو و هزار لوژی دیگر نه تنها به دلیل یکسان نبودن امکانات در همه جا توریسم سلامت به وجود می آید، بلکه اقتصاد سلامت نیز رونق چنان رونقی می یابد که دیگر کسی نیاز به استخوان لای زخم گذاشتن ندارد .
۲- ماد ها خنگ بودند
پیشرفت پزشکی در این تمدن آنچنان رونقی نداشته که با ترس از ابتلای مردم به بیماری ها مواجه بودند و اینقدر خنگ بودند که سیستم پیشگیری را به جای سیستم درمان اعمال میکردند . آنان اینقدر پیشگیری میکردند که «بیمار» را به انسان هایی که مار نداشتند می گفتند . اما اکنون نه تنها از ابتلا به بیماری ها هراسی نداریم، بلکه به دنبال یک بیماری، چندین بیماری دیگر نیز وارد بدن بیمار میکنیم و به گونه ای که به صورت تابع نمایی تعداد بیماری های یک فرد بیمار با عوارض دارو ها افزایش می یابد تا دنده هایش نرم شوند .
۳- به اصلی ترین مسائل بی توجه بودند
از اساسی ترین ارکان درمان که نشان از یک جامعه متمدن و خدمت گزار است پرداختن به اصل زیر میزی است . این اصل به دلیل نداشتن میز در تمدن ماد ها مورد غفلت واقع شد اما اکنون با افزایش قیمت ویزیت پزشکان این زیر میزی به حداقل میزان خود رسیده و تبدیل به رومیزی هایی رسمی شده اند .
۴- بیمه سلامت نداشتند
در تمدن ماد ها به دلیل نداشتن بیمه سلامت سایت اطلاع رسانی بهداشت و درمانشان به تارعنکبوت دچار شده بود اما امروزه و به یمن وجود بیمه سلامت این سایت هر ثانیه به روز می شود و یک لیست از اقلام دارویی را از بیمه سلامت خارج میکند که این خود نشان از پیشرفت در خدمات اطلاع رسانی این دولت است .

ثبت ديدگاه




عنوان