نمونه سوال فیزیک از مبحث مرگ و میر

راه راه:

سوال:

اگر یک قطار رجا، با ظرفیت ۵۲۸ نفر، از مشهد به سمت اصفهان حرکت کند، تا زمانی که به مقصد برسد چند نفر از مبتلایان آن کرونا گرفته‌اند و چند نفر بر اثر این بیماری جان خودشان را از دست دادند؟ (جاده ریلی بین مشهد و اصفهان ۱۴۸۴ کیلومتر می‌باشد.)

حل :

آمار مبتلایان به کرونا در ایران تا لحظه طرح این سوال ۱۵۰۱ نفر و تعداد قربانیان آن ۶۶ نفر است. با توجه به این که اولین مورد مبتلا به ویروس کرونا در ایران در روز سی بهمن بود و امروز دوازدهم اسفند ماه است بنابراین کرونا روزانه تقریبا ۱۲۵ نفر را مبتلا و ۵/۵  نفر را قربانی می‌کند.

حال به سراغ حل سوال می‌رویم:

جابجایی: ۱۴۸۴

میانگین سرعت قطار : ۱۰۰

Δx= vΔt

با جایگذاری در فرمول فوق، زمان به دست می آید و برابر خواهد بود با حدود: ۱۵ ساعت .

پس ۱۵ ساعت طول می‌کشد تا قطار به اصفهان برسد و با توجه به آمار تلفات کرونا در روز و از آنجایی که ۱۵ ساعت برابر ۳⁄۸ روز می‌باشد تقریبا ۵۰ نفر مبتلا و ۲ نفر قربانی می‌شوند.

سوال :

در مثال قبل اگر مسافران به جای قطار رجا با پراید به اصفهان بروند آمار تصادفات و کشته‌های ناشی از تصادف چه تعداد خواهد بود. (فاصله جاده مشهد-اصفهان ۱۲۵۲ کیلومتر می‌باشد.)

حل :

در همان بازه زمانی (۳۰ بهمن تا ۱۲ اسفند) طبق آمار سامانه اطلاعات سوانح و حوادث حمل و نقل کشور ۱۲۴۳ تصادف رخ داده‌است که ۳۰۰ نفر بر اثر این تصادفات جان خود را از دست داده‌اند. یعنی در هر روز تقریبا ۱۰۳/۵ تصادف رخ می‌دهد که ۲۵ نفر کشته‌های ناشی از آن هستند.

حال به سراغ حل سوال می رویم:

جابجایی: ۱۲۵۲

میانگین سرعت خودروی شخصی : ۹۰

Δx= vΔt

با جایگذاری در فرمول فوق، زمان به دست می آید و برابر خواهد بود با حدود: ۱۴ ساعت .

پس ۱۴ ساعت طول می‌کشد تا قطار به اصفهان برسد و با توجه به آمار تلفات تصادفات در روز و از آنجایی که ۱۴ ساعت برابر ۷⁄۱۲ روز می‌باشد تقریبا ۶۰/۵ تصادف رخ می‌دهند و ۱۴/۵ نفر بر اثر این تصادفات جان خود را از دست می‌دهند.

ثبت ديدگاه




عنوان