شخصیت‌ها! همگی به صف
نگاهی به کتاب مامور مرگ های غیر اتفاقی

تا حالا فکر کرده‌اید که قاتل بودن هم یک جور شغل است؟ یک قاتل هم بالاخره باید روزگارش را طوری بگذراند دیگر. نهایت زندگی هر آدمی بالاخره مرگ است، حالا این وسط یک پولی هم گیر یکسری آدم محترم می‌آید که در نهایت قانونمندی، خودشان را «قاتل» معرفی می‌کنند.

دنیایی که نویسنده کتاب «مامور مرگ‌های غیر اتفاقی» ساخته دقیقا همینجوری است. توی این دنیا، قتل هم یک شغل است، مانند کیف قاپی، سرقت مسلحانه و هر چیزی که ما تحت عنوان جرم می‌شناسیم. توی این دنیا، مردم می‌دانند گاهی قرار است به دست قاتل‌ها کشته شوند و انگار مشکلی هم ندارند. دغدغه آنها فقط چه شکلی مردن است، که برای آن هم قاتل همکاری می‌کند و بروشور بهترین مرگ‌های ممکن را در اختیارشان قرار می‌دهد. البته اشتباه نکنید، حتی در چنین دنیایی هم یک قاتل باید روال اداری و کاغذ بازی پر زحمتی را برای کشتن مدیران طی کند.

اما حسام حیدری، نویسنده کتاب، یک اشتباه نسبتا کوچک داشته. همه این اتفاقات توی این جهان بی منطق طنز، قابل قبول است؛ اما نباید اتفاقی بیافتد که حتی با این بی‌منطقی هم نخواند. مثل اینکه شما دارید یک داستان می‌خوانید که دو تا شخصیت باهم درگیر شده‌اند، حالا این وسط یک نفر دارد برای خودش بستنی می‌خورد و شما اصلا نمی‌دانید آنجا چکار می‌کند. ساده بخواهم بگویم این می‌شود که نویسنده زیادی به بی‌منطق بودن همه چیز تکیه کرده بود. دیدارهای تصادفی، نامه‌نگاری‌ای که اصلا نمی‌دانیم از کجا شروع شده یا چه دلیلی دارد، چند نمونه از اتفاقاتی هستند که یکهو سروکله‌شان توی داستان پیدا می‌شود.

شخصیت «قاتی» یا همان قاتل داستان، آن طوری که باید نیست. یعنی آنطوری که باید یک قاتل باشد، کنش داشته باشد، و خودش را معرفی کند، نیست. به جایش شخصیت شیرین تا دلتان بخواهد خوب ساخته شده. و با جایش‌تر (!)، شخصیت‌های فرعی بی هدف در داستان سرگردان‌اند. خواننده بعد از خواندن هر بخشی که یکی از آنها نقشی ایفا می‌کند، از خودش می‌پرسد: ازکجا آمدی؟ آمدنت بهر چه بود؟

اصلا یکی از نقاط ضعف -و در عین حال قوت- داستان، همین حضور حداکثری شخصیت‌های گوناگون توی حجم کم داستان است. کتاب سبک و خوش‌خوان است، اما پر از آدم‌های سرگردان است که هر کدام می‌توانند داستان مستقل و جذابی داشته باشند. همینطور پایان‌بندی داستان، با توجه به تعداد زیاد شخصیت‌ها، چیز خوبی از آب درنیامده. انگار نمودار رشد داستان در یک پله قبل از اوج، تیر خورده باشد. داستان خیلی یکهویی جمع شد، انگار نویسنده عجله داشته باشد تا تکلیف قاتی جان را مشخص کند.

در نهایت کتاب مامور مرگ‌های غیر اتفاقی را می‌توانید با قیمتی نزدیک به ۳۰ هزار تومان به صورت چاپی، یا با ۱۸ هزار و پانصد تومان به صورت الکترونیکی از طاقچه تهیه کنید، و بخوانید تا بفهمید مرگ حق است، مامور آن صرفا یک وسیله است.

ثبت ديدگاه




عنوان