تدابیر دوران شاه
نیمه پر اعلیحضرت

راه راه:

از آنجایی که دوران شاه،یکی از دوران طلایی ایران بوده است، در بسته ی طنز نیمه پر اعلیحضرت به وجوه برجسته ی اقدامات شاه اشاره خواهیم کرد:

 

⭕️ تواضع فردی

اعلی حضرت محمد رضا شاه پهلوی در دوران زعامت خود بر ایران بزرگ، بسیار متواضع بودند، تا حدی که به شخصه رانندگی یکی از اعراب حاشیه خلیج فارس را بر عهده گرفته اند. این مسئله در هیچ کدام از زمامداران قبل و بعد ایشان مشاهده نمی شود و خصوصیت شخصی شخص اعلی حضرت بوده است.

 

⭕️ هنر بخشیدن را بیاموزیم

یک زمان این جزیره کوچک بی ارزش یکی از استان های ایران بود که اعلی حضرت همایونی به دلایلی کاملا منطقی مانند زیباتر شدن شکل گربه نقشه ایران، جلوگیری از مصرف بیهوده ی بودجه و وجود ماده ای سیاه رنگ و بد بو به اسم نفت آن را به بریتانیایی ها بخشید.

 

⭕️ بازیافت زباله میکردیم زمانی که بازیافت مد نبود!

۴۰ سال پیش مردم تهران با درایت حکومت پهلوی از پیشرفته ترین مصالح ساختمانی یعنی حلب‌ برای ساخت مسکن خود استفاده می کردند و نقش مهمی در بازیافت زباله ها انجام می دادند‌. از ویژگی مثبت دیگر این خانه ها میتوان نداشتن آوار هنگام زلزله و تلفات جانی نام برد؛ اما حالا چی…!؟

 

⭕️حامی محیط زیست

در این تصویر ظل الله، آریامهر محمدرضاشاه را مشاهده میفرمایید که در کمال رقت قلب، محبت و ارادت به حیوانات پس از لالایی خواندن های مداوم ببر را خواب کرده و خرسند از این خوابِ ناز نامبرده، اسلحه در دست گرفته و بین جمعیت ایستاده که مبادا ندید‌‌ بدیدهای ببر ندیده صدایی دهند و حیوان زبان بسته را بیازارند.

 

⭕️ فضانورد بودند وقتی فضانوردی مد نبود…

دنیا پس از سالها تلاش در زمینه علم فضا توانسته با مقدار زیادی موشک و سوخت جامد، انسان و خودرو و وسیله و غذا و هر چیز دیگر را به فضا بفرستد و از آن در جهت پیش برد اهداف خود استفاده کند.
ولیکن سلسله جلیله پهلوی با استفاده از مواد کاملا طبیعی، بدون هیچ ضرری برای طبیعت و با مقدار کمی دود، توانسته بود فضانوردی را در ایران گسترش داده و گام های اساسی در جهت شعار «هر ایرانی یک فضانورد» بردارد.
توزیع مواد خالص و ناب، در دسترس بودن و قیمت ارزان وسایل فضانوردی چیزهایی بودند که پهلوی (اعم از اول و دوم، سوم نتوانست وگرنه می کرد) برای ایرانیان به ارمغان آوردند و تا آخرین لحظه حضورشان در کشور، نسبت به این کار اهتمام داشتند.

 

⭕️ بهشت پهلوی
همانطور که در تصویر فوق نمایان است، در برهه‌ای از تاریخ که با حکومت پهلوی مصادف شده بود، نسخه دمویی از بهشت به صورت پایلوت در ایران اجرا شد.
از تشابهات مثال‌زدنی آن دوران با بهشت، می‌توان به جاری شدن رودها از زیر تخت‌ها اشاره کرد. (تخت ها برای جلوگیری از ریا موقتاً به محل دیگری موکول شده‌اند.)
متاسفانه بعد از ترک شاه توسط ایران یا ترک ایران توسط شاه یا طلاق عاطفی یا هر چیز دیگر بجز فرار شاه، آن مدینه فاضله مبدل به یک خرابه شد که با لوله‌کشی‌های‌ تزئینی آب را مستقیم به خانه ها می‌برد و دیگر آن صفای قدیم را نداشت.

 

⭕️ پیشرفت ورزشی؛ مثل راه آهن!

منابع تاریخی خبر از پیشرفت ورزشی زیادی در دوره پهلوی اول و دوم می دهند. برای مثال عکس بالا، متعلق به سلسله مسابقات «بارفیکس با گردن» در جریان لیگ برتر «دومیدانی» است.
در حالی که دیگر کشورهای دنیا تازه دومیدانی را کشف کرده بودند و مسابقات المیپک تازه داشت شکل می گرفت، سیاست های ورزشی پهلوی باعث شده بود ما در ایران رشته ای ورزشی به این صورت داشته باشیم که همین الان هم در هیچ کجای جهان وجود ندارد.
البته بعضی متحجران و تنگ نظران، قصد داشته اند این خلاقیت ورزشی پهلوی را، با عنوان «اعدام سران عشایر توسط رضاخان« جا بزنند که هیچگاه موفق نبوده، نیستند و نخواهند بود.

 


نویسندگان: محمدحسین صادقی، مهدی بابازاده، محمدامین پوررضا، یلدا یزدانی

۲ Comments

  1. طلاکار ۱۳۹۹-۱۲-۱۴ در ۲:۲۴ ب٫ظ- پاسخ دادن

    عالی بود خوش آمد .ممنون

  2. F ۱۳۹۹-۱۲-۰۴ در ۸:۱۹ ب٫ظ- پاسخ دادن

    دمتون گرم گروه طنزپردازان ، خسته نباشید که نشون میدید این کشور واقعا لیاقت شاهو نداشت 🖤😅😂

ثبت ديدگاه




عنوان