کتاب «همینه» نوشته کوروش علیانی
همینه و حتی تلخ‌تر

راه راه: اگر بنا بود شما یک کتاب در زمینه‌ی جدی و خشکی چون تاریخ برای نسل امروز بنویسید، چه قالبی را برای کتاب‌تان انتخاب می‌کردید؟ «کوروش علیانی» در مقام یک نویسنده، برای این کار زبان طنز را انتخاب کرده و در عمل هم با انتخاب درست و بجای خود، در اولین تجربه کتاب طنزش، موفق ظاهر شده است. کتاب «همینه»ی کوروش علیانی، به زندگی هشت نفر از پادشاهان و سرداران در تاریخ ایران می‌پردازد.

در این کتاب، بنا به اذعان نویسنده، با ادبیات مشابه «چنین کنند بزرگان» نوشته ویل کاپی و ترجمه نجف دریابندری، نگاهی انتقادی به زندگی و عملکرد شخصیت‌هایی نه چندان خوشنام در تاریخ ایران، شده است.

در مقدمه کتاب؛ نویسنده خود صادقانه اشاره کرده‌است که: «هرچه به زمان حاضر نزدیک‌تر می‌شدیم فاصله‌ی نسلی را کمتر حس می‌کردم. اگر وقت نوشتن از فلان سلطان خوارزم‌شاهی ماجرا را در گذشته‌های دور و منتزع از خودم می‌دیدم، وقت نوشتن از ناصرالدین‌شاه تلف شدن زندگی سه نسل پیش از خودم را در قتل امیر می‌دیدم و عصبانی می‌شدم… و به گمان من طنز جای عصبانیت نیست. این شد که از مشروطیت و عین‌الدوله و محمدعلی‌شاه و مجلس و احمدشاه و پهلوی‌ها دیگر هیچ ننوشتم.» این امر نشان می‌دهد، پرداختن به مشروح خراب‌کاری‌ها و وقایع دوره‌ی صلاح‌الدین ایوبی- سلطان‌محمد خوارزم‌شاه- چنگیزخان- جلال‌الدین خوارزم‌شاه- شاه سلطان‌حسین- نادرشاه افشار- محمدشاه قاجار و ناصرالدین شاه به این معنی نیست که دیگرانی که در فهرست کتاب جای‌شان خالی‌ست، عملکرد قابل نقدی نداشته‌اند یا لازم نبوده به سرگذشت وادادگی‌ها یا کشورگشایی‌هایشان اشاره شود. پس گوشه‌های تلخ‌تر و تاریکتر بسیاری در تقویم باقی‌مانده که نویسنده تاب و توان پرداختن به آن‌ها را در خود ندیده است.

در بخشی از کتاب، در معرفی صلاح‌الدین ایوبی می‌خوانیم: «صلاح‌الدین بچه‌ی کوچکی بود که متولد شد. پدر و مادرش دیدند این بچه خودش اسم به این خوبی دارد، دیگر چرا برایش اسم بگذارند! اسمش همان صلاح‌الدین ماند. اما اینکه چطور شد که ایوبی شد، از آن حرف‌هاست. لابد اگر هم می‌شد صلاح‌الدین ادریسی، باز می‌گفتید چرا. از همان کودکی آثار بلوغ در چهره‌ی صلاح‌الدین پیدا بود و همسالانش می‌ترسیدند با او بازی کنند. برای همین، مثل همیشه‌ی تاریخ، پدر صلاح‌الدین به این نتیجه رسید که «این بچه باید بره خدمت آدم شه.» اما آن موقع‌ها مثل حالا نبود که زیر هر پل چوبی‌ای یک عده ایستاده باشند که یقه‌ی آدم را بگیرند ببرند خدمت.» در جای‌جای کتاب چنین حواشی و مصادره‌های به‌مطلوبی از اتفاقات ساده در راستای هدف طنز کتاب -روان‌تر کردن روند مرور تاریخ- هست. این احتمالا به این دلیل است که صرف بیان رویدادها، جنگ‌ها و مرگ‌ها نمی‌توانست تمام بار طنز کتاب را به دوش بکشد.

این کتاب در ۱۵۸صفحه از سوی انتشارات سوره مهر و در ۲۵۰۰نسخه منتشر شده است. قیمت پشت جلد ۷۵۰۰تومان و نسخه الکترونیک آن ۳۵۰۰تومان است.

ثبت ديدگاه




عنوان