چگونه شب یلدای مدرنی داشته باشیم؟
یک دقیقه شب‌تر

راه راه: شب یلدا مثل بقیه شب‌ها یکی از شب‌های خداست ولی از دیرباز برای ایرانیان شب ویژه‌ای بوده. انقدر ویژه که برایش اسم انتخاب کرده‌اند. خب شما برای اسکاچ ظرفشویی هم اسم انتخاب کنید کم کم به آن دل می‌بندید؛ شبی با آن سور و سات که جای خود دارد.
اما امروزه به دلیل پیچیدگی‌های زندگی بشر مدرن دیگر نمی‌توان آیین‌های قدیم را به همان شکل سابق اجرا کرد. نویسنده در این بخش تلاش می‌کند روش‌های پاسداشت شب یلدا به شیوه مدرن را آموزش دهد.
ببینید یک راهش این است که برخیزید بنزین لیتری سه هزارتومان را بسوزانید بروید خانه پدرو مادرتان. آنجا هم خب الان کرسی و سماور زغالی و اینها نیست که لااقل نوستالژیک باشد. مجبورید بنشینید کنار بخاری و چای معمولی بخورید و حرف بزنید و بگید و بخندید و تمام. خیلی هم ساده.
اما راه دیگرش این است که گوشی را بردارید در یکی از پیامرسان ها یک گروه خانوادگی بزنید بعد همه عزیزانتان را به گروه اضافه کنید. حالا همه را کنار هم دارید. تازه بچه‌ها هم می‌توانند وسط گروه ایموجی بدو بدو بفرستند. هرچند دقیقه یکبار هم یک بیت شعر بسیار عالی و تکرار نشدنی را بنویسید که می‌فرماید «دو قدم مانده که پاییز به یغما برود.» کلی هم استیکر «یلدایتان مبارک» یا «هر شبتان یلدا، یلدایتان هرشب» برای هم هی فرت فرت بریزید توی گروه و ذوق مرگ شوید. تازه می‌توانید درحالی که قیافه برج زهر هلاهل را دارید، کلی از این ایموجی‌های خیلی خنده که اشک از چشمانش میاید بفرستید. درحالی که اگر به خانه بزرگترها میرفتید عمرا می‌توانستید انقدر بخندید که اشک از چشمانتان شره کند. پس میبینید که مزایای این مدل خیلی بیشتر است. در مصرف کارت سوخت هم صرفه‌جویی کرده‌اید.
مورد دیگر بحث استفاده از زمان است. متاسفانه الان مد شده که اگر شب یلدا در جمع خانواده گوشی دست بگیرید، بقیه اعتراض می‌کنند. با این دلیل که یک امشب گوشی‌ها را کنار بگذاریم و این یک دقیقه بیشتر را صرف یک دقیقه بیشتر در کنار خانواده بودن بکنیم و این گیرهای الکی. درحالی که پر واضح و پر مبرهن است که شما می‌توانید از این یک دقیقه استفاده کنید و دوره هفت جلدی هری پاتر به زبان اصلی، شرح قابوس نامه و یا ترجمه کلیله و دمنه ابن مقفع را با استفاده از اپلیکیشن‌های کتابخوان بخوانید.
کار دیگری که در شب یلدا انجام می‌دهند گرفتن فال حافظ است. منتها همیشه هم «یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم نخور» باید بیاید وگرنه قبول نیست. تفسیرش هم همیشه این است که «به زودی خبری به تو میرسد…». خب با این اوضاع قبول کنید خود حافظ هم اگر الان بود این یک شب را بیخیال خودش میشد و «آمد بهار جانها ای شاخ تر به رقص آ» گوش میکرد. البته یک کم به آمدن زمستان بی ربط است اما فازش که بیاید این چیزها حالی‌اش نیست. خیلی هم خواستید بی ربط نباشد یک «برف برف برف می‌باره» به اضافه چندتا استیکر هندوانه و انار هم بفرستید در گروه حالش را ببرید.
بدین شکل می‌توانید خیلی راحت یک یلدای مدرن و شیک و کم هزینه و راحت و آسان و البته بی‌خاصیت و لوس داشته باشید.

ثبت ديدگاه




عنوان