تنبل همیشه خوابه

اصولاً جامعه بدون تحرک و هیجان، رخوت و عدم پیشرفت را به دنبال خواهد داشت.

در خاورمیانه، قرن‌ها افرادی زندگی می‌کردند که رفاه نسبی کسب شده از قِبَل نفت، تنبلی و‌ روزمرگی را برای‌شان به همراه داشت. زندگی بدون هیجان و تحرک، آنان را دچار اضافه وزن مفرط کرده بود.

براساس تحقیقات دانشمندان، یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر، چاقی و عدم تحرک است.

در غبار بی‌توجهی انسان‌ها نسبت به هم‌نوعان، این آمریکا بود که برای آسایش مردم و جلوگیری از‌ فوت بی‌رویه حاصل از بی‌تحرکی، به خاورمیانه سفر کرد و با سکنی گزیدن در عراق و تزریق هیجان به منطقه، تحول منظور رخ داد، که اتفاقاً باب میل دانشمندان نیز بود.

آمریکا برای برقراری عدالت در دیگر دول عربی، تصمیم به گسترش چنین ایده‌ای گرفت، اما برای عدم ایجاد سوء‌ظن لنگراندازی در آن ممالک، ضمن خروج خود، گروهی از مستعدان را آموزش داده و آنها را مجبور به تولید هیجان در منطقه برای رفاه حال عموم کرد. این‌گونه مردم این مناطق با استفاده از افراد بومی، به خودباوری نیز رسیدند.

در سراسر دنیا برای تجربه ذره‌ای از هیجان بازی‌های مجازی، روزانه هزینه هنگفتی صرف می‌شود، اما ذهن خلاق آمریکایی‌ها باعث شد که در این منطقه، مردم بتوانند این لذت را به‌طور واقعی و رایگان احساس کنند.

پس از این برنامه، منطقه‌ای که به‌خاطر یک‌نواختی، مسافری را ترغیب نمی‌کرد؛ حال به یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین مکان‌های دنیا به شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که از سرتاسر جهان برای چشیدن ذره‌ای از این هیجان به آن مناطق سفر می‌کنند.

از طرفی لازمه جامعه متمدن انضباط و برنامه‌ریزی است. در غیر این‌صورت ناهماهنگی‌های به‌وجود آمده باعث ایجاد هرج و مرج در زندگی مردم می‌شود. تا مدت‌ها طالبان با بمب‌گذاری‌های گاه و بی‌گاه خود استرس فراوانی را به جامعه تزریق می‌کرد. شخص منتظر بود در عروسی بستگان، هنگام گاز زدن سیب، مزه‌ باروت را حس کند، یا آدم با خیال راحت نمی‌توانست آداب تخلی را بجا آورد، چرا که پس از ۱۰ دقیقه احتمال فوران فاضلاب بالا بود.

این نابسامانی‌ها باعث شد تا جوامع متمدن با ابراز نگرانی خود اقدام به مرتب‌سازی اوضاع نمایند. بدین‌سان ایالات متحده به‌عنوان پرچم‌دار مظلومان با وجود هزینه‌های گزاف مادی و انسانی وارده، در کشور افغانستان مهمان شده تا شاید کمی به حل مشکلات کمک نماید.

با همه سنگ‌اندازی‌های خرابکاران، این آمریکا بود که توانست یک هارمونی و برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری‌های شلخته ایجاد نماید. دیگر، تروریست‌ها حق نداشتند هرگاه میل‌شان کشید اقدام به انتحار یا گذاردن بمب نمایند.زان پس انهدام اماکن و افراد منوط به مجوز آمریکا بود. این تدبیر مزیت دیگری نیز به همراه داشت و آن توزیع حس مسئولیت‌پذیری تروریست‌های بی‌برنامه در قبال اقدامات خود بود. گاهی مواقع نیز افرادی که بدون برنامه وارد معابر می‌شدند و با بی‌برنامگی باعث افترا زدن نابه‌جا به بمب‌گذاران بی‌گناه می‌شدند، با شلیک گلوله‌ای، سریع و بی‌زجر، وی و جامعه را خلاص می‌کردند. این‌گونه بود که افغانستان بی‌انضباط، یکی از مؤدب‌ترین‌ کشورهای جهان گردید.

 

ثبت ديدگاه




عنوان