یک‌ مشاوره تلفنی خودرویی
تجربه نشان دادنی

راه راه: سام علیک. هومن تقه هستم. مکانیک، تعمیرکار، صافکار، برق و مجاری سوخت خودرو. اومدم تا توی این برنامه تجربه ۷۰ ساله خودم و بابام و بابابزرگ و بابای بابابزرگم‌ رو‌ در اختیارتون قرار بدم. سوالات خودرویی تون رو بپرسید. حال داشتم جواب میدم.

من یه جوونم که به ماشین احتیاج دارم. چیکار کنم؟
– اولا سند و سالت خیلی مهمه. ثانیا من چه بدونم؟ اگه طلاهای مامانت رو بفروشی شاید بتونی یه پراید از تو دیوار بخری.

من همونم که آردی داشتم. می‌خوام بفروشمش. نظرت چیه؟
– کدوم آردی؟ اگه اونه که آتیش گرفته بود زودتر ردش کن بره، اینی که من دیدم دوباره جزغاله میشه. اگه اونه که دنده اش جا نمی رفت باید بگم این خاصیت گیربکس های پیکانه، دست من نیست دیگه. از من میشنوی باهاش بساز. حیف چهارتا چرخه که بفروشیش. الآنم که جدیدا همه ماشینا چهارتا چرخ دارن، توفیری نمیکنن با این.

من ماشین داشتم قبلا، الان فروختم. یه پیشنهاد بدین که الان چی بخرم؟ ممنون.
– فرغون مشتی. فرغون بخر. خدایی کیفیت فرغون از بعضی ماشین حالاییا بهتره. آجر بخوره توی فرغون می‌کشنه ولی بخوره توی سر پراید، پراید مچاله میشه. تازه با فرغون تصادف هم نمی کنی، چون اولندش بیست تا بیشتر نمیره، دومندش هروقت هم خطر تصادف رو جلو چشات رویت کردی میتونی ازش بپری پاین. همین.

من یک خانم دکتر هستم که هر روز فاصله مطب تا منزل و بالعکس را با خودروی شخصی طی نمی کنم و از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنم. قصد دارم از همین تریبون هرگونه انتساب خودرو به خودم را تکذیب کنم‌. با تشکر.
– اولا که به درک. ثانیا نمیدونین این خانم با این کارش چه پوتکی داره توسر اقتصاد کشور میزنه. آیا می دانید ۱۰ میلیون شغل با صنعت خودروسازی کشور رابطه یک سره دارد؟

آردی بخرم به نظرتون؟
– بذار برسی، بخیسی. یهویی پرسیدی زهره‌م ترکید. نه. نخر. اگه نخریدی نخر. انقدر سر و صدا می‌کنه که نگو. آردی درجا به اندازه سرعت ۱۲۰ تای سمند با دنده سه صدا میده. اذیت میشی بخری. همسایه ها هم توی زمستون که ماشین باید گرم بشه اذیت میشن. وگرنه بقیه چیزاش خوبه. فقط این صداهه روی مخه. وقتی هم میرونی از ترس تصادف حسابی به یاد خدایی. به خدا.

چرا ماشین های بی کیفیتی مثل پراید و آردی توی جاده ها تردد میکنن؟
– جونم برات بگه واس اینکه پراید و آردی ماشینن و توی محله ما کار ماشین تردد کردنه. حالا امنیت ندارن دلیل نمیشه. محله شما رو نمی‌دونم. از طرفی سقف خونه ها پایین و بالاست و یه دست نی تا ماشینا بتونن اونجا تردد کنن. باند فرودگاه هم کلاسش بالاس و ماشین توش را نمیدن. پس باس تو خیابون و جاده تردد کنن دیگه.

چرا خودرو سازان ارابه مرگ تولید میکنن؟
– تقصیری ندارن بدبختا. نیگا کن، اولا ارابه چهارتا چرخ داره، ماشین هم چهارتا چرخ داره، ممکنه یه جایی اشتباه پیش بیاد و به جای ماشین ارابه تولید کنن. ثانیا طفلی ها قبل از گرفتن پول، لیست آپشنارو تموم و کمال میذارن جلو مشتری تا تیک‌بزنه. وقتی درست آپشنا رو انتخاب نکنی به جا ماشین ارابه بهت تحویل میدن. بوقم که روی همه‌شون هست. مرگ هم دست خداس دیگه. ارابه که به سمت مرگ حرکت نمیکنه، مرگ اصلا جا نیست که ارابه بره طرفش. تازه به یکی دیگه گفتم که بعضاً امنیت همین ارابه و فرغون از ماشینا بیشتره. بعله.

چرا رییس راهور ناجا گفتند پراید و آردی نباید توی جاده ها تردد کنن؟ مشکلشون چیه به نظرتون؟
– از بس زیادن لامصبا. می‌خوان یکیشون رو تعقیب کنن گمش میکنن و گیج میشن. مشکل پلیسا هیچ ربطی به زه بغل نداشتن، صدای بوق جیغ و بد یا نداشتن ضبط نداره که ضعف امنیتی محسوب میشه. همینه که گفتم.

اگه تردد پراید و آردی ممنوع بشه، با پراید و آردی هامون چیکار کنیم؟
– جونم برات بگه که میشه به‌عنوان ون‌کافه ازشون استفاده کرد. میشه ماشین عروسشونم کرد ولی باس یه زمانی از ممنوعیت ترددشون بگذره، چیز زیادی نه، یه صد، صدوپنجاه سال. آهان، میشه گذاشتشون کنار جاده تا بقیه ماشینا با دیدنشون عبرت بگیرن و بفهمن ارابه مرگ بودن چه سزایی داره. کلا قطعه های این دوتا روی بقیه ماشینا هست و اگه خودشونم‌توی جاده نباشن، روحشون داره توی جاده می‌ره و میاد و اصلا نباس نگران بود.

ثبت ديدگاه