زنگ اجتماعی
اَدَ بَدَ دَدَ

روز مادر

راه راه: پنجم اسفند روز بین المللی زبان مادریست و در این روز مردم جهان سعی می‌کنند به زبان مادری خود و همچنین مادرشان که زحمت اصلی آموزش آن را کشیده ادای احترام کنند. اگر مادرها نبودند الآن احتمالا همه ماها «اَدَ بَدَ دَدَ» می‌کردیم و دنبال راهی برای فهمیدن منظور هم بودیم.

برای قدردانی از زحمات مادران عزیز و این که ثابت کنید چقدر خوب زبان مادری‌تان را یا گرفته‌اید پیشنهاد می‌کنیم شعری برای آنها بگویید. البته برای شعر مادرانه گفتن لازم نیست حتما شاعر حرفه‌ای باشید و همین که از روی احساسات‌تان کلمات را بنویسید دلپذیر خواهد بود. اما برای راحت‌تر شعر گفتن می‌توانید از اشعار بزرگان و شعرا هم کمک بگیرید. فقط دقت داشته باشید سراغ هر شاعری نروید. مثلا اگر فردوسی را انتخاب کنید ممکن است شعرتان این طوری از آب دربیاید: «چنان من به مادر کمک می‌کنم/ که گوش فلک هر دو کر می‌کنم». سراغ هر شعری هم نروید!

«اَلا یا ایّها المادر اَدِر کاسا و ناولها/ که شعر آسان نمود اول ولی افتاده مشکل‌ها».

اگر از این مرحله به سلامتی عبور کردید خیلی خوب است که شعرتان را با آواز به مادر تقدیم کنید. نگران صدای احیانا ناخوشایند خود هم نباشید. مادر که قطعا لذت می‌برد بقیه هم فوقش برای چند لحظه گوش‌هایشان را می‌گیرند.

ثبت ديدگاه




عنوان