ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) روز جوان
روز جوان چگونه انتخاب شد؟

ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) را در تقویم به نام روز جوان می‌شناسند. پیشینه این نام‌گذاری اما به این سادگی‌ها نیست. در سال‌های بسیار قبل که روز ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) فقط و فقط روز ولادت بود، یک مسؤول شیرپاک‌خورده‌ای به ذهنش رسید که الان مشکل کشور چیست؟ با تشکیل کلی جلسه و گروه‌های همفکری و برگزاری سمینار و جمع‌آوری نظرات و انتقادات و پیشنهاد‌ها صندوق‌های سازمان‌های سراسر کشور، به این نتیجه رسید که مشکل فعلی آن موقع کشور، نبود ایده‌های نوآورانه و خلاقانه است. مسؤول مورد نظر که به نتیجه نهایی رسیده بود، به سرعت دستور تشکیل کارگروه نوآوری و خلاقیت در ارائه ایده را صادر کرد و بودجه‌ای در حدود نصف بودجه فعلی سازمان بالادستی‌اش برای آن درخواست نمود. ترکیب پیشنهادی تشکیل‌دهنده این کارگروه نیز به شرح زیر بود: خود مسؤول، معاونت‌های زیردست مسؤول، مشاوران مسؤول، فرزند ارشد مسؤول به عنوان شاهد، دو نفر به عنوان عضو ناظر که توسط رای‌گیری انتخاب می‌شوند.

ناگهان در اتاق مسؤول مذکور را زدند و نامه‌ای محرمانه روی میز گذاشتند. شرح محتویات نامه صلاح نیست ولی به‌طورکلی به وضعیت نامناسب جوانان اشاره شده بود. مسؤول مذکور اندکی فکر کرد و سریع با مرکز چاپ تقویم سالانه تماس گرفت و پیشنهاد خود را داد. پیشنهاد مسؤول مذکور در کارپوشه قرار گرفت چون اداره چاپ تقویم سالانه، تمام کارکنانش را به علت برگزاری مسابقات کِرلینگ ساحلی، زودتر به خانه فرستاده بود. خوشبختانه چون این پیشنهاد از طرف مسؤولی شیرپاک‌خورده داده شده بود و رئیس اداره چاپ تقویم سالانه با وی رودربایستی داشت، در اولین فرصت که کارپوشه خود را بررسی می‌کرد، پیشنهاد مسؤول را دید و جامه عمل پوشانید.

جوانان سرزمین که با ریشخند از این اتفاق می‌گذرند و با خنده می‌گویند: «جوان روز نمی‌خواهد، فرصت می‌خواهد!» باید حواس‌شان جمع باشد که زورخانه که نیامدند! تازه رخصت هم نگرفتند بعد فرصت می‌خواهند! همین‌که سنگ نیندازند جلو پای جوانان و قانون بیخودی و نخودی نگذارند، خودش فرصتی گران‌بها برای جوانان است تا خود را شکوفا کنند. این‌گونه دست‌شان را به‌ زانو گرفته و تجربه‌مند می‌شوند و نگاه‌شان به دست این ‌و آن نخواهد بود.

در روز جوان مدیران میانی و عالی و اجرایی به‌صرف شیرینی و جلسه که می‌گذرانند؛ نکته مهم آن است که یک فکرهایی قبلش بکنند تا در آن روز نتایج فکرها و ایده‌های‌شان را اعلام کنند و صرفاً به اعلام اهمیت جوانان برای آینده کشور اکتفا نکنند. نزدیک انتخابات‌ها که می‌شود نیز به جوانان نگاه‌های متفاوت نکنند و سعی کنند این نگاه‌های متفاوت در همه عمر مسؤولیتی آنها باشد. همه می‌دانند که جوانان خیلی مهم هستند!

ثبت ديدگاه




عنوان