قبله عالم در محیط زیست
طبیعت در ظل عنایات سلطان

سحرگاه از خواب ملوکانه برخاستیم و پنجره‌ها را گشودیم.
آسمان به‌جای آنکه به رنگ استقلال باشد، خاکی می‌نمود. مباشر را فراخواندیم و بر سرش نهیب زدیم که این چه هوایی‌ست، سریع از اداره هوا بپرس که چه غلطی می‌کنند؟ 
بیچاره چنان از نهیب ملوکانه ما به وحشت افتاد که بایدن درونش روشن شد. نتوانستیم جلوی خودمان را بگیریم و خنده ملوکانه سر دادیم!
به ناله و خجلت گفت: اتفاقا پیش از بیدار شدن قبله عالم، پیگیر بدی هوا شدیم، اداره هوا گفت: «ما در نقشه‌های جوی چیزی رؤیت نکردیم، از بلدیه پیگیر باشید». از ایشان پرسیدیم، گفتند: «کار اتول‌های بی‌کیفیت داخلی‌ست». از اتول‌سازها پرسیدیم، گفتند: «تقصیر نفت‌چی‌هاست که نفت اتول بی‌کیفیت تولید می‌کنند». دیگر حسش نبود از نفت‌چی‌ها چیزی بپرسیم. 
تأمل ملوکانه کردیم و سپس با نهیبی دیگر پرسیدیم: «پس چاره چیست؟» 
گفت: «قبله عالم، تصدق نهیب ملوکانه‌تان شوم، بعد از چنین نهیب با‌ ارزشی حتما شمال لازم شده‌اید؟» 
بی‌درنگ پذیرفتیم. شش‌های ملوکانه به هوای شمال نیاز داشت، فی‌الفور راهی شمال شدیم.
به دامان کوهی شدیم به غایت پر درخت. به مباشر گفتیم: «نوک کوه چگونه است؟»
مباشر گفت:«قبله عالم هرجا که بخواهند چادر می‌زنیم». 
گفتیم: «میل ملوکانه، ویلای استخردار و سرسره‌دار می‌طلبد نه چادر». 
گفت: «فدای میل ملوکانه بشوم، کسی قبل از شما آنجا را تبدیل به ویلا کرده و در حال ساخت و ساز است». خشم بر دندان‌های‌مان فشار آورد. پرسیدیم: «کدام بی‌پدرمادری جرأت کرده پیش از ما ویلاسازی کند، سریعا به اداره جنگل‌ها اطلاع دهید تا پدرش را دربیاورند». 
مباشر گفت: «خواهش می‌کنم من رو بکشید قربان! ویلا برای ولیعهد میرزاست». 
خون در چشمان ملوکانه رژه رفت. جهت کاهش این عصبیت، شکارچی‌باشی را فراخواندیم و گفتیم: «میل شکار داریم، چه برایمان داری؟» 
گفت: «قربان میل شکارتان بشوم قربان. الساعه گوزن دم طلای ایرانی که تنها یک قلاده از آن در پهنه گیتی زیست می‌کند را خدمت‌تان می‌آوریم تا شکار کنید». 
گفتیم: «پس جفتش چه شده؟» 
گفت: «به تفنگ ولیعهدمیرزا در شکار قبلی از پای درآمد». 
اعصاب ملوکانه‌مان به غایت خط‌خطی گشت. دستور دادیم به‌جای گوزن، ولیعهد میرزا را شکار کنند تا دیگر هیچ‌کس جز خودمان میل شکار حیوانات نادر به مخیله‌اش خطور نکند و هوای ویلاسازی در جنگل را در سر نپروراند و از آن پس آن روز را روز محیط‌زیست نام نهادیم تا رعیت جماعت چون ما قدر محیط زیست را بدانند.

ثبت ديدگاه




عنوان