راه کارهایی برای نقد منصفانه
طنز روز | کارگاه نویسندگی

شاید این مشکل برای شما هم پیش آمده که می‌خواستید اتفاق یا حرف و سخنی را نقد کنید اما نقطه‌ی شروع و زاویه‌ی دید را گم کرده اید. در این نوشتار نکاتی پیرامون روش صحیح نقد خدمت شما عزیزان تقدیم می‌گردد.

۱. با ماست یا بر ماست: در ابتدای امر خطیر نقد باید به این نکته توجه کنید که مُنقدٌ الیه* کدام طرفی است. با ماست؟ بر ماست؟ یا مباح است؟ این امر زاویه‌ی دید ما و خط نقد را مشخص خواهد کرد.

۲. انتخاب واژگان مناسب: پس از بررسی سابقه‌ی فرد و انتخاب زاویه، انتخاب واژه اهمیت می‌یابد. جمله بندی‌ها بر اساس مسلک فرد انتخاب خواهند شد. به عنوان مثال اگر فردی بگوید «مرغها روباه می‌خورند»، در صورت برما بودن باید گفت «زر زر نکن، مرغ کجا میتونه روباه بخوره؟‌اوشکول». اما اگر با ما بود باید گفت «عذر می‌خوام، روم به دیوار، شرمنده، من گوشم مشکل داره، بد شنیدم حرفتون رو، به خدا قصد بدی ندارم، سوءتفاهم نشه، گفتین روباه مرغ میخوره دیگه؟‌».

۳. دیدن خوبی در کنار بدی: نقد منصفانه هر دو وجه را می‌بیند. بهتر است هر دو در متن آورده شود. به عنوان مثال در مورد قبل، باید اینگونه گفت که اگر بر ما بود «اوشکول، ما در نفهم بودنت شکی نداریم، به طور کلی نمیفهمی، آخه مرغ میتونه روباه بخوره؟!‌» ولی اگر با ما بود «شما برای ما خیلی عزیزین، بنده با برنامه‌های شما بزرگ شدم، اصلاً شمارو که میبینم بهجت درونی در من هویدا میشه، جسارتاً من کج فهمم یه کم، روباه مرغ میخوره دیگه؟‌»

امید است منتقدین عزیز با توجه به نکات فوق، بتوانند نقدی عادلانه و از سر دلسوزی بنویسند.

*مُنقدٌ الیه= کسی که می‌خواهیم نقدش کنیم.

يك ديدگاه

  1. امیر ۱۴۰۰-۰۷-۰۹ در ۲:۱۹ ب٫ظ- پاسخ دادن

    حق محض❤😂👏

ثبت ديدگاه




عنوان