مصاحبه‌ای محیرالعقول با رئیس‌جمهور محیرالعقول سابق
فقط ما خوبیم

عرض سلام خدمت بینندگان عزیز

در خدمت رئیس جمهور سابق آقای روحانی هستیم.

+ سلام آقای روحانی.

– سلام می‌کنم خدمت ملت ایران. در همین ابتدا باید عرض کنم که فقط ما خوبیم.

+ بله درست می‌فرمایید. شما اخیراً در مصاحبه‌ای گفتید که: «فضای سیاسی یک روزه اصلاح نمی‌شود.» اگر امکان دارد منظورتون رو از این جمله بفرمایید.

– ما در کل حکومت ۳۲ ساله اصلاحات، فضای سیاسی رو جوری تنظیم کردیم که هر کس هر کار خوبی هر جای این مملکت از حالا تا ابدالدهر انجام دهد، ما بودیم که بنیاد آنرا گذاشتیم. تازه این‌که سیاسی بود، از نظر اقتصادی اونچنان گشایش کردیم که مردم سرشار شدند و صدای چکه کردن‌شان هنوز می‌آید.

+ خب در مورد این جمله: «برجام فقط یک امضا می‌خواست که در یک یا دو هفته قابل انجام بود.» کمی توضیح بدید.

– بنده شخصا به جواد سپرده بودم برای گرفتن این امضا، چند نفر از بچه‌ها که تعامل خوبی با طرف مقابل داشتند، داخل تیم مذاکرات آوردند و خودشان متن را یکی دو هفته‌ای آماده کردند و آوردند جواد امضا کرد.

+ صحیح، در ادامه فرموده بودید که: «امسال زمان یکی از ثمرات برجام است.» درسته؟!

– اینکه گفته شد ثمره برجام تقریباً هیچ بوده، یک دروغ محض بود. ما کلی چک‌ گرفتیم. چند وقت یک بار هم می‌بردیم بانک و برگه می‌زدیم تا حساب کار دست غربی‌ها بیاید. آخر سر هم برگشتی‌ها را دادیم دست دولت بعد. یک مقدار هم اوراق فروخته بودیم، آن‌ را هم لای چک‌ها گذاشتیم و قالب کردیم.

+ بله در این گونه کارها شما خیلی حرفه‌ای بودید. «خوب است همه فهمیدند راه اصلاح کشور از تعامل با جهان و روابط با همسایگان می‌گذرد، نه با دعوا و نزاع و شعار نوشتن روی موشک.» بیشتر توضیح بدید لطفا.

– ما با همه همسایگان و حتی کشورهای آن‌طرف دنیا هم بسته بودیم که رئیس جمهور بعدی می‌آید با آن‌ها تعامل می‌کند. اصلا هم نیاز نبود در آن کشورها سفیر یا کاردار داشته باشیم. تلفنی کارها جلو می رفت.

این‌ها اوایل سر جنگ با همه دنیا داشتند و قرار بود جنگ بشود؛ اما وقتی دیدند ما همه کارها را برایشان درست کرده‌ایم مجبور شدند بروند و عضو پیمان شانگهای یا رئیس شورای حقوق بشر بشوند.

+ لطف کنید پیرامون این جمله: «حداقل یک بار هم شده برای دو سه سال صداوسیما را ملی کنند. از همه گروه‌ها و جناح‌ها دعوت کنند تا نظراتشان را بیان کنند.» مقداری صحبت کنید.

– ما خودمان کل صدا و سیما را میلی، نه ببخشید، ملی کرده بودیم. به نمایندگی از ۸۵ میلیون ایرانی تصمیم می‌گرفتیم و همه مردم هم از تصمیمات ما راضی بودند به جز عده قلیلی بی‌ شناسنامه، تندرو، جنگجو، دلواپس و از همین‌ها. برای اینکه مردم خاطرشان مکدر نشود هر کس هم از این رویکردها داشت، می‌گفتیم چند وقتی آن‌طرف‌ها آفتابی نشود. در عوض بهترین مجری‌ را که حتی به دکمه سر آستین جواد ما علاقه داشت، در همه شبکه‌ها و برنامه‌ها گذاشتیم کار کند.

+ چقدر هم شیرین بودند ایشون. بفرمایید که منظور شما از جمله: «خوب است همه فهمیدند نمی‌شود سفارت آتش زد و دردسر ایجاد کرد. از اینکه با عربستان توافق کردند، ما خوشحالیم.» چیه؟

– ما خودمان برای تعاملات سازنده با عربستان به جواد گفتیم برود جلوی پادشاه بحرین زانو بزند و مقتدرانه خواهش کند تا بتوانیم برای پس گرفتن شهدای منا مذاکره کنیم.

+ خب در مورد جمله: «به ما می‌گفتند دولت واداده و به همین دلیل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند، خوشحالم امروز با آژانس توافق می‌کنند. من در طول دوره ریاست‌جمهوری بارها گفتم ما هیچ خط قرمزی در روابط با دنیا نداریم جز منافع ملی.» بفرمایید.

– سطح همکاری ما با سازمان ملل آنقدر مقتدرانه و آنقدر هوشمند بود که حرف اول و آخر را ما می‌زدیم و می‌گفتیم چشم. غربی‌ها خط قرمزی را برای ما کشیده بودند و ما سر رد شدن از این خط حسابی آن‌ها را بیچاره کردیم. بارها و بارها پایمان را روی خط می‌گذاشتیم و برمی‌داشتیم و آن‌ها هیچ غلطی به جز زدن زیر برجام و تحریم همه جانبه ما نتوانستند بکنند که آن هم اصلا درد نداشت و مردم ما مقاومت کردند.

+ در پایان خیلی تشکر می‌کنیم از حسن توجه شما و به امید مصاحبه‌های بعدی.

ثبت ديدگاه




عنوان