بیماری فراگیر در سربازان اسرائیل
مورد بزدل بود!

اختلال استرس پس از آسیب روانی (Posttraumatic stress disorder) یا همان (به صورت مخفف: PTSD)، نشانگانی است که پس از مشاهده، تجربه مستقیم یا شنیدن یک عامل استرس‌زا و آسیب‌زای شدید روی می‌دهد که می‌تواند به مرگ واقعی یا تهدید به مرگ یا وقوع یک سانحه جدی منجر شود. همچنین ممکن است این اختلال در نتیجه قرار گرفتن مکرر در معرض جزئیات وحشتناک یک حادثه سهمگین رخ دهد. در این یادداشت به بررسی موردی افرادی می‌پردازیم که از موضع کمی تا قسمتی دور شاهد جنگ بوده و شدیدا دچار این اختلال شده‌اند.
در بررسی موردی به سراغ آن دسته از سربازانی رفتیم که در پی حملات نیروهای حماس به مواضع شهرک‌های صهیونیست‌نشین، دچار PTSD و عوارض پس از آن شدند. مطالعات اولیه نشان داد این سربازان از همان دسته سربازانی هستند که در حملات سال‌های قبل به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، دچار ضربه مغزی ملایم شده بودند. یعنی می‌توان نتیجه گرفت هر دو دسته، از عدم واقع‌بینی رنج نمی‌بردند، لذت می‌بردند. شواهد حاکی از آن است این سربازان فکر می‌کردند سامانه دفاعی گنبد آهنین چون سپر دفاعی در مقابل حملات عمل می‌کند اما به محض دیدن بی‌کفایتی سامانه، فساد فرماندهان و دخالت درباریان، خود را باخته و دچار شوک شدند.
در بررسی علائم اولیه، موارد خودزنی، دیگرزنی، جیغ بنفش و فرار از خدمت یافت شد. قربانیان در پاسخ به پرسش‌های پژوهشگر گفتند: «آقا ما خواب بودیم، این درسته کسی که خوابه با لگد دشمنش بیدار بشه؟!»
در بررسی علائم ثانویه مقادیر زیادی تشک خیس و نیمه‌خیس و بسته خالی پوشک نیز پیدا شد که نشان‌دهنده فشار عصبی و روانی روی این سربازان بود. قربانیان در این‌باره گفتند دچار شب‌ادراری شده و تمرکزی روی اختیارات خود ندارند. آنها افزودند: «حتی پوشک هم جوابگو نبود!» همچنین بعضی قربانیان درباره کابوس‌های خود از غرق‌شدن در دریا هم صحبت کردند. به نظر می‌رسد PTSD در این مورد، به شکلی اغراق‌شده خود را نشان داده چرا که هرچی نباشد، قربانیان سرباز جنگی بودند دیگر؛ اینقدر شوک‌شدن و توی لانه خزیدن طبیعی نیست. شاهد این ادعای پژوهشگر هم نبود چنین قربانیانی در میان ارتش مقابل است. 
در نهایت این پژوهش به نتیجه قابل توجهی نرسید چرا که نمونه آماری جامعه، دارای استانداردهای لازم نبوده و در بیان عامه، «ترسو و بزدل» خطاب می‌شدند. در چنین شرایطی PTSD که هیچ، هر اختلال دیگری هم قابلیت دیده‌شدن دارد!

ثبت ديدگاه




عنوان