به بهانه انتشار نهمین شماره نشریه طنز خم‌پاره
نگاهی به نشریه‌ای که اولین‌بار در راهیان نور منفجر شد!

نشریه‌ای که اولین‌بار در راهیان نور منفجر شد!

راه راه:

به گزارش راه راه، اولین شماره نشریه خم‌پاره، فروردین‌ماه سال ۸۷ منتشر شد. جت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، حاج حسین یکتا و نویسندگان و هنرمندانی چون جواد محدثی، جواد چناری، امید مهدی‌نژاد، سید مسعود شجاعی طباطبایی، مازیار بیژنی و هادی طبسی، مردانی بودند که رنگی از اعتبار به چهره اوین شماره این نشریه پاشیدند تا لاجرم خم‌پاره بصورت تمام رنگی منتشر گردد و قسمت اعظم چهل هزار نسخه شماره اول آن بین زائران مناطق عملیاتی جنوب کشور توزیع شود.
بازتاب وسیع در خبرگزاری‌ها، سایت‌های فرهنگی و مطبوعات، همه نشان می‌داد شماره نخست این نشریه مورد استقبال بسیاری از زائران و تحسین صاحبان قلم و اندیشه قرار گرفته است.
پس از انتشار و توزیع گسترده شماره نخست نشریه در مناطق عملیاتی جنوب و بسیاری از مراکز فرهنگی و دانشگاهی کشور، حجم قابل توجهی پیامک و ایمیل مبنی بر درخواست شماره نخست و شماره‌های بعدی نشریه و همچنین چگونگی اشتراک نشریه، گواه دیگری بود بر موفقیت این نشریه.
پس از این استقبال، انتشار نشریه خم‌پاره با تشکیل جلسات تحریریه و شورای سیاست‌گزاری آن پی گرفته شد و طی سه سال شش شماره دیگر نیز از این نشریه منتشر و توزیع شد که مجموع شمارگان نشریه را به ۲۱۲ هزار نسخه رساند.
با نگاهی گذرا بر شماره‌های منتشر شده از این نشریه، به نظر می‌رسد مسئولین آن در تماس با نویسندگان و طراحان مختلف سعی کرده‌‌اند تا دایره نویسندگان، گسترش یابد. اضافه شدن داوود امیریان، مرتضی سرهنگی، محمدحسین جعفریان و محمدرضا اکبری و حامد تاملی به جمع خم‌پاره از نتایج این ارتباطات است.
در ادامه همان سیاست تولید مطالب، یکی از راهکارهای نشریه گرایش به سمت تاریخ شفاهی جبهه با رویکرد طنز و شوخی است. به این ترتیب مصاحبه‌های مختلفی از ابتدای آغاز به کار نشریه صورت گرفته است که مصاحبه شوندگان آن از سرداران دفاع مقدس و رزمندگان و روحانیان، متغیر بوده‌اند.
این مصاحبه‌ها علاوه بر ثبت مکتوب به صورت تصویری و صوتی نیز با کیفیت مناسبی ضبط می‌گردد تا زمینه جهت استفاده از ارائه های متنوعی از جمله «خم پاره تلویزیونی»، «خم‌پاره مالتی مدیا» و… در آینده میسر گردد.
اما این روزها بالاخره بعد از وقفه‌های طولانی در انتشار خم‌پاره، نهمین شماره این نشریه پرطرفدار راهی بازار نشر شده است. شماره هشتم این نشریه که در بهار ۹۴ منتشر شده بود، به موضوعات مختلفی از جمله گروه تروریستی داعش پرداخته بود و مثل سابق در بخش‌های دیگر نشریه، خاطرات طنز رزمندگان ۸سال دفاع مقدس را با هم خواندیم.
جدیدترین خمپاره برای بار نهم در آستانه نوروز ۹۷ منتشر شده است.
در این شماره خم‌پاره که به همت مرکز علمی فرهنگی شهید آوینی قزوین منتشر می‌شود در کنار طنز دفاع مقدس، پرونده ترامپیسم مورد بررسی قرار گرفته است.
بخش سنگر این نشریه حاوی گفت‌وگویی خواندنی با سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی هنرمند، کاریکاتوریست و دبیر مسابقه بین‌المللی ترامپیسم است. شجاعی در این گفت‌وگو جزئیاتی از یک عملیات موفق بین‌المللی در عرصه کارتون و کاریکاتور ارائه کرده و در ادامه دغدغه‌های خود را در عرصه هنر به مخاطبان نشریه بیان کرده است.
بخش دیدبان که در هرشماره به ارائه خاطرات طنز دفاع مقدس می‌پردازد این شماره میزبان خاطرات حاج حسین پاینده معروف به «حسین ملاط» است. حسین ملاط از رزمندگان لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب است که در زمان جنگ شوخی‌هایش در لشکر معروف بوده است.
بخش گرای ۳۶۰درجه و داستانی نشریه دربردارنده داستان کوتاهی از اکبر صحرایی به نام «شیش خونه» است که برای اولین‌بار منتشر می‌شود. شیش خونه روایتی طنز از نجات چند اسیر دشمن از چنگال مرگ است.
بخش چاشنی و شعر طنز چند شعر درباره ترامپ منتشر کرده است. اشعاری از ناصر فیض، مصطفی مشایخی و مهدی پرنیان در این بخش گنجانده شده است.
توئیت‌کِشی علیه پرزیدنت بخش دیگری از خم‌پاره نهم است که منتخبی از توئیت‌های طنز ایرانی درباره ترامپ را پوشش داده است.
پرزیدنت‌های روانی عنوان نوشته‌ای از تری دیری است که در بخش شنود به مخاطبان نشریه عرضه شده است.
خشاب کتاب این شماره هم به معرفی کتاب دیده‌بان‌ها ایستاده می خندند نوشته محمدحسن ابوحمزه پرداخته است.
خم‌پاره نهم در ۱۰۰ صفحه جیبی و با قیمت ۴هزارتومان به مدیر مسئولی علی شفیعی‌شاد و سردبیری رسول حمیدی منتشر شده است. برای دریافت این شماره و دیگر شماره‌های موجود نشریه می‌توانید با شماره ۰۹۰۲۱۸۲۱۳۴۲ تماس بگیرید.
در پایان ضمن اینکه امیدواریم روند انتشار این نشریه منظم و ثابت گردد، گفتنی‌ست، مخاطبان و علاقه‌مندان می‌توانند شماره‌های دیگر این نشریه را از پایگاه اطلاع‌رسانی خم‌پاره دریافت کنند: khompareh.1342.ir

ثبت ديدگاه




عنوان