بیانیه پایانی سازمان همکاری اسلامی
نشسته هم می‌توان خوابید

در هفته‌ای که گذشت و درست در زمانی که بیش از یک ماه از آغاز جنگ غزه گذشته است، شاهد برگزاری نشست اضطراری و فوری سازمان همکاری اسلامی بودیم.‌ در این نشست که برخی حکام کشورهای عضو کاملا سر جای خود نشسته بودند، در همان حالت نشسته، چرتی هم زدند. در میان اعضای این سازمان، سرانی از کشورها که ادعای انسان‌دوستی‌شان به خر آسیب فیزیکی وارد می‌کند، یکی به میخ و یکی به نعل‌زنان با جنایات اسرائیل برخورد کردند. در پایان این نشست ضربتی، بیانیه‌ای نیز صادر شد که اسرائیل و کشورهای هوادار این رژیم را وادار کرد با خود بگویند: خیلی تاثیرگذار بود! 
در اینجا گزارشی از این نشست و بیانیه پایانی آن را مورد توجه قرار می‌دهیم.
 
– عربستان به عنوان میزبان کشورهای سازمان همکاری اسلامی، نه سیخ را سوزاند و نه کباب را. این کشور قدم‌هایی را در جهت عادی‌سازی روابط با  اسرائیل برداشته بود، اما این موضوع تأثیری در اعلام انزجار این کشور از رژیم صهیونیستی نداشت. 
 
– جنایات اسرائیل از سوی اعضای این سازمان محکوم شد. برخی حکام معتقد بودند: مگر ما چه چیزمان از سازمان ملل کمتر است که نتوانیم اقدامی را محکوم کنیم. اصلاً ما شدیداً محکوم می‌کنیم. هرچند برخی از سران این کشورها همین را نیز با اکراه محکوم کردند. شاید بر این باورند که اگر قضیه خیلی بحرانی بود، سازمان ملل به محکوم‌کردن بسنده نمی‌کرد و برای مردم غزه ابراز نگرانی می‌کرد که در آن صورت آنها هم می‌گفتند: آخ. 
 
– یکی از موارد مورد تاکید در این بیانیه، تسریع در ارسال کمک به مردم غزه عنوان شده است. از آنجا که دو صد گفته چون نیم‌ کردار نیست، پس در جهت تسریع کمک‌رسانی به مردم غزه، بسته‌های کمکی انسان‌دوستانه‌ ایران، از طرف دولت مصر رد شده و اجازه ورود به غزه را پیدا نکردند. البته نقش اجازه‌ندادن مقامات رژیم صهیونیستی در این مقوله نیز قابل بررسی است.
 
– از نکات بیان شده در بیانیه پایانی نشست، تاکید بر رفتار شنیع و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان‌ها و کشتن زنان و کودکان و افراد غیر نظامی است. بر همگان واضح و مبرهن است که شاید اشتباهی در این قسمت رخ داده باشد! چرا که دولتی که از اول تاسیس آن تاکنون، رئیس و ۲ نخست‌وزیر آن جایزه نوبل گرفته‌اند، مگر می‌تواند جنایتکار و کودک‌کش باشد. بالاخره پای نوبل در میان است و بعید است در زمینه صلح تا به حال کسی روی دست اسرائیل بلند شده باشد.
 
– از آنجا که شرایط سخت، تصمیم شجاعانه می‌خواهد، پس در این نشست مقرر شد فوراً تحقیقاتی درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی در سراسر اراضی اشغالی از جمله بیت‌المقدس شرقی آغاز شود. این تصمیم در راستای درخواست حماس از این نشست بود که از کشورهای اسلامی خواسته بود تصمیمی تاریخی و سرنوشت‌ساز بگیرند.
 
– در بیانیه پایانی مقرر شد از ارسال سلاح و مهمات به اسرائیل جلوگیری شود. البته اشاره‌ای به تبادلات مالی و تجاری برخی کشورها از جمله فروش کالا و نفت به این رژیم نشده و همچنان که گودرز با شقایق ارتباطی ندارد، تبادلات مالی این کشورها با اسرائیل نیز ربطی به قوی‌شدن این رژیم ندارد. پس می‌توانند بدون نگرانی فعالیت‌های خود را ادامه دهند. 
 
– در پایان این نشست که پی مصلحت مجلسی آراستند و نشستند و گفتند و برخاستند، اقدامات اسرائیل دوباره محکوم شد و بسیاری از حکام تاکید کردند جنگ خیلی بد است. اصلا خود جیز و اوف است. پس تا می‌توانید از آن دوری کنید و ما را وارد شرایط سخت تصمیم‌گیری نکنید. اصلاً لعنت به جنگ…
 
– پس از پایان این نشست، مقرر شد نیروهای نظامی همه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی متحد شده و در یک اقدام هماهنگ علاوه بر اینکه اسرائیل را از منطقه بیرون می‌رانند، جنایتکاران این رژیم را نیز به سزای اعمال‌شان رسانده و از روی زمین محو ‌نمایند.
 
– خوشحال شدید؟ باید عرض کنم که بندی که در بالا آمده است از اصل اشتباه بوده و حاصل خیال نویسنده است. اگرنه حتی مرحله فکر‌کردن به این اقدام برای برخی از اعضای کنفرانس قفل بوده و در این زمینه با خود می‌گویند: ما را چه به این غلطا…

ثبت ديدگاه




عنوان