چرا زمان اعلیحضرت پهپاد نبود؟
پهباد بزرگ،چمدان کوچک

همه می‌دانند هر پیشرفت علمی و صنعتی که امروز در هر جای دنیا صورت می‌گیرد، از ربات جراح گرفته تا موشک قاره‌پیما کلنگش زمان اعلیحضرت خورده بود. حتی عکسی که تلسکوپ جیمز وب از کهکشان گرفته هم مال زمان اعلیحضرت بوده که نگاتیوهایش تازه پیدا شده و برده‌اند ظاهر کرده‌اند. با این اوصاف عجیب است که آن خدابیامرز در راستای ساخت پهپاد کاری نکرده باشد. در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا تولید پهپاد جزء اولویت‌های اعلیحضرت نبود.
۱) نمی‌شود سوارش شد: اگر پهپاد جوری بود که به محض وقوع هر گونه شلوغی و کودتایی می‌شد آدم بپرد توی آن و گازش را بگیرد به مقصد یک کشور خارجی، حتما شاهنشاه می‌داد توی حیاط قصر خودش خط تولید پهپاد راه بیندازند، اما متاسفانه بدون سرنشین بودن جزء اشکالات فنی پهپاد است که تا به حال کسی به فکر رفع آن نیفتاده.
۲) شمال کشور را به جنوب وصل نمی‌کند: این یکی ربطی به پهپاد ندارد ولی وصل کردن شمال کشور به جنوب آن، به خودی خود مسئله مهمی است، آن قدر که پهلوی اول راه آهن سرتاسری را صرفا به همین دلیل ایجاد کرد بدون این که راه آهن مذکور، محض نمونه از یکی دو شهر مهم کشور عبور کند‌. لذا به نظر می‌رسد پهلوی‌ها اول هر پروژه‌ای فارغ از به‌دردبخور بودن یا نبودن آن، دنبال این بوده‌اند که شمال یک جایی را به جنوب آن وصل کنند یا حداقل برعکسش.
۳) در چمدان جا نمی‌شود: تولید هر کالایی باید صرفه اقتصادی داشته باشد. وقتی شما چند هزار دلار برای تولید پهپاد هزینه کنید و هنگام ترک کشور ناچار شوید آن را بگذارید و بروید تولید آن کالا از لحاظ اقتصادی توجیه ندارد. لذا بهتر است تمرکز روی کالاهایی مثل جواهرات یا عتیقه‌جات باشد که بتوان در مواقع ضرورت چندصدتا چمدان از آن‌ها پر کرد و با خود برد. متاسفانه پهپاد که این قدر الکی از آن تعریف می‌کنند، علاوه بر سایر اشکالات فوق، بدبار هم هست. حیف که اعلیحضرت رفت، می‌گویند روزهای آخر داشت روی پروژه پهپاد تاشو کار می‌کرد!

يك ديدگاه

  1. ضحا ۱۴۰۱-۰۸-۰۴ در ۷:۱۳ ق٫ظ- پاسخ دادن

    سلام
    بامزه بود. فقط کاش درحد شوخی هم به آن کثیف به زباله پیوسته، خدابیامرز نمی گفتید

ثبت ديدگاه




عنوان