تقویم تاریخ 4 بهمن
چرچیل که بود و چه کرد؟

وینستون چرچیل در ۲۴ ژانویه ۱۹۶۵ بعد از ۹۱ سال بالاخره مرد! اما پاسخ دادن به این سوال که وی دقیقا که بود و در آن مدت چکار می‌کرد، بعد از کار در معدن سخت‌ترین کار ممکن است.
او در سال ۱۸۷۴ در خانواده‌ای ثروتمند و سیاستمدار دیده به جهان گشود. اگرچه دانشمند نبود؛ اما مثل خیلی از دانشمندان جهان در دوران تحصیل خیلی ناموفق و حتی کتک‌خورش نیز ملس بود. شاید نتیجه همین کتک‌خوری‌ها باعث شد که تصمیم بگیرد به ارتش بپیوندد. اگر چه عده‌ای مدافع فعالیت سیاست نظامیان هستند؛ اما چرچیل نیز می‌دانست که این دو با هم تناقض دارند و مدتی بعد ارتش را به خاطر ورود به سیاست ترک کرد و به عنوان نماینده حزب محافظه کار وارد مجلس عوام شد. او از این پس تا آخر عمر به جز دو سال، عضو مجلس بود، چرا که در پیش‌بینی آب‌و‌هوا خیلی تخصص داشت و از طرف هر حزب که باد پیروزی می‌آمد به آن می‌پیوست.
از آنجایی که استقلال قوای مقننه و مجریه در انگلستان در بالاترین حد خودش قرار دارد، نخست وزیر و هیئت وزیران از میان مجلس انتخاب می‌شوند که وظیفه‌اش نظارت بر دولت است. چرچیل نیز که ۶۲ سال در عضویت مجلس بود و رقابت تنگاتنگی با ملکه دارد، به همین دلیل مسئولیت‌های زیادی داشت به طوری که فقط از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۲ در دولت‌های لیبرال، مناصب وزیر تجارت، وزیر کشور، وزیر جنگ، وزیر مستعمرات، وزیر تدارکات، وزیر نیروی هوایی و نمایندۀ دولت در نیروی دریایی بریتانیا را تجربه کرد و باعث شد مفاهیم تخصص‌گرایی و ثبات در مسئولیت، به قبل از این دوره و بعد از این دوره تقسیم شوند.
عده‌ای فرماندهی چرچیل در نیروی دریایی را علت اصلی شکست در نبرد گالیپولی می‌دانستند؛ اما از آنجایی که هر شکست مقدمه یک پیروزی بزرگ است، این اتفاق باعث شد در دوران جنگ جهانی دوم که نخست‌وزیر بود بتوانند به پیروزی دست یابند. البته این پیروزی دلایل بی اهمیت دیگری مثل اشغال ایران نیز داشت. چرچیل که سابقه‌ای در نقاشی، خبرنگاری و نویسندگی کسب کرده بود، توانست بدون کمک، جایزه ادبی نوبل را به دست بیاورد و این امر باعث افزایش خلاقیتش شد. درنهایت همین خلاقیت به کمکش آمد و در حالی‌که همگان همانند جنگ جهانی اول انتظار ایجاد قحطی در ایران توسط انگلیسی‌ها را می‌کشیدند، فقط به اشغال ایران اکتفا کند و قحطی را به هندوستان ببرد!
عده‌ای با استناد به نظرسنجی سال ۲۰۰۲ بی‌بی‌سی معتقدند که چرچیل در انگلستان بسیار محبوب است؛ اما این تحریفی آشکار است، چرا که در آن رای‌گیری پرسیده شده بود که «بزرگترین انگلستانی تمام تاریخ کیست؟» و بدیهی است که چرچیل با ۹۱ سال سن و ۶۵ سال در راس قدرت بودن از همه بزرگ‌تر بوده؛ ولی اگر الان این نظرسنجی تکرار شود، این بار ملکه الیزابت دوم با ۷۰ سال حضور در قدرت رای می‌آورد.
چرچیل در اواخر عمر به خاطر زوال سلامتی و روبه‌رو شدن با سگ سیاه افسردگی از نخست‌وزیری کناره گرفت و مثل امروزی سرانجام به علت مرگ درگذشت. اگرچه باز هم صندلی مجلس را ول نکرده بود و پدر مجلس لقب گرفت، هرچند مشخص نکردند مادر مجلس کیست.

ثبت ديدگاه