معرفی کتاب
بخند، یک مغز اضافه هم جایزه بگیر!

راه راه:

وقتی برای یافتن تعریف فلسفه به منابع رجوع کردم، با تعاریف مختلفی روبرو شدم. ولی شاید بهترین توضیح برای این واژه تعریف زیر باشد:

(در حقیقت، هیچ گاه نمی توان گفت فلسفه چیست؛ یعنی هیچ گاه نمی‌توان گفت: فلسفه این است و جز این نیست؛ زیرا فلسفه، آزاد‌ترین نوع فعالیت آدمی است و نمی‌توان آن را محدود به امری خاص کرد.

عمر فلسفه به اندازه عمر انسان بر روی زمین است و در طول تاریخ تغییرات فراوانی کرده و هر زمان به گونه‌ای متفاوت با دیگر دوره‌ها بوده است.)

کتاب لبخند با یک مغز اضافه به قلم دانیل ام کلاین_تامس کت کارت با هدف آموزش فلسفه به زبان طنز نوشته شده. ولی به نظر اکثر خوانندگان، این کتاب بیان همان نظرات و پرسش‌های فلسفی است که بینابین آن برای فهم مخاطب از داستان‌های طنز هم بهره برده، که البته در این راستا نیز موفقیت چندانی نداشته است.

به عبارت دیگر اگر بدون داشتن پیش‌زمینه و مقدمه‌ای از فلسفه و بدون داشتن علاقه به یادگیری فلسفه، شروع به خواندن این کتاب کنید، به احتمال زیاد بعد از چند صفحه، یا کتاب را کنار می‌گذارید یا فقط به خواندن همان داستان‌های طنز بسنده می‌کنید. در واقع فلسفی بودن نوشته‌ها بر طنز بودن آن پیشی گرفته و به همین دلیل، برای بسیاری از مخاطبان، کشش لازم برای به پایان رساندن کتاب را نداشت. بخصوص اینکه در مختصر صفحات کتاب، سعی داشت مطالب و تعاریف زیادی ازین علم را روی ذهن مخاطب بنشاند که خب، باعث سردرگمی بیشتر مخاطب هم شد.

این کتاب، برای خواننده‌ای که هیچ درک و علاقه‌ای از فلسفه ندارد، توصیه نمی‌شود، به همان دلایل ذکر شده. ولی اگر جزو آن دسته از افراد هستید که دنیای فلسفه و پرسش و پاسخ‌های آن برایتان لذت‌بخش است، پس فلسفه را با چاشنی طنز بخوانید.

داستان‌ها و مثال‌های طنز کتاب، شیرینی خاص خود را دارد. در این حد که کتاب را تا آخر ورق خواهید زد و بعد از فاکتورگیری از مطالب جدی آن، با خوانش این قسمت‌ها، هم با نکات و ظرافتهای طنزنویسی آشنا خواهید شد و هم به عنوان خواننده صرف، لذت خواهید برد. نکته مهم و قابل توجه در این داستانها هم، پیروی از منطق طنز بود، که قاعدتا با همان تعاریف فلسفی قبل از این مثالها همخوانی داشته است.

در انتهای کتاب نیز نظرات و جملات تعدادی از فلاسفه در تعریف فلسفه آورده شده، که برای خواننده جذاب است.

یکی از آن تعاریف را با هم بخوانیم:

اگر تا به‌حال یک دانشجوی فلسفه را ملاقات نکرده‌اید، اجازه بدهید او را برای شما معرفی کنم. اگر شما از او بخواهید که یک لیوان آب به شما بدهد، او چنین شروع می‌کند:« این یه لیوان آبه، ولی آیا واقعا یه لیوان آبه؟ و اگر واقعا یه لیوان آبه، چرا فقط یه لیوان آبه؟ و آنقدر ادامه می‌دهد تا از تشنگی بمیرید»

این کتاب را انتشارات سوره مهر با ترجمه حسین یعقوبی به چاپ رسانده و نسخه الکترونیکی کتاب در ۲۹۸ صفحه و در نرم‌افزار طاقچه، به‌راحتی در دسترس است.

ثبت ديدگاه




عنوان