خدمات شاه
ساواک چه بود!؟

راه راه: محمدرضا پهلوی تمایل فراوانی به عبور از دروازه‌های تمدنی جدید داشت. از سویی او دریافته بود که نیروی انسانی رکن مهمی در عبور از دروازه است. از این رو با مشورت گرفتن از کشورهای عبور کرده از این دروازه‌ها، تصمیم گرفت سازمانی را جهت تعمیر و ترمیم نیروهای انسانیِ دارای کارایی نامناسب یا به اصطلاح «خراب‌کار» راه‌اندازی کند. به همین دلیل در سال ۱۳۴۲ سازمانی دانش بنیان متشکل از ۱۰ اداره‌ی کل با عنوان «سازمان اطلاعات و امنیت کشور» یا «ساواک» تأسیس گشت. این سازمان با جذب نیروهای فنی در صدد اصلاح کاستی‌های نیروهای انسانی بود. این متخصصین به طور عمده به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کردند تا با روش‌های نوین تعمیر انسان آشنا شوند.

اصناف موجود در ساواک:

۱- وارسین: افرادی بودند که با برهنه کردن خراب‌کاران به وارسی جسمی آن‌ها می‌پرداختند تا نقایص احتمالی را شناسایی کنند.

۲- برق‌کشان: متخصصین این بخش با استفاده از کابل فشار قوی و از طریق کف پا به ترمیم سیستم برق خراب‌کاران می‌پرداختند و پس از آن با اتصال سیم برق به اعضاء و جوارح در صدد شارژ باتری و افزایش انرژی این افراد بودند.

۳- جوشکاران: این افراد با داغ نمودن بدن خراب‌کاران با وسایلی نظیر تخت داغ‌شو و شعله‌ آتش سبب جوش‌ آمدن آب بدن می‌شدند که این امر باعث بهبود خونرسانی، کاهش دردهای عضلانی، دفع سموم از منافذ پوست و… می‌شد (امروزه از این روش‌ در فیزیوتراپی با بهره‌گیری از نور مادون قرمز استفاده می‌شود)

۴- آرایشگران: صنف آرایشگر با اصلاح سر و صورت، پدیکور، مانیکور و کشیدن ناخن‌های کثیف، نیروهایی آراسته را تحویل جامعه می‌داد.

۵- فضانوردان: آن‌ها افرادی بودند که به تربیت نیرو جهت برنامه‌ی فضایی کشور می‌پرداختند. از این رو بخشی از خراب‌کاران که در مراحل قبل تعمیر و ترمیم شده بودند را در دستگاهی به نام آپولو قرار می‌گرفتند تا با شرایط فضا و خلأ تطابق یابند.

۶- مهندسین صدا: این افراد با صداپردازی حرفه‌ای و پخش اصوات ماندگاری مانند جیغ، صدای عجز و التماس یا شکستن دست و پا به آهنگ‌درمانی خراب‌کاران می‌پرداختند.

۷- شادی‌افزایون: آن‌ها به صورت حرفه‌ای و با انفوزیون دهانی غیراختیاری مایعات مخصوص ملقب به «آب شنگولی» به خصوص در قشر مذهبی سبب بهجت درونی و بهبود روحی آن‌ها می‌شدند تا بتوانند مراحل تعمیرات را به اتمام برسانند.

۸- کاماندو پروران: متخصصین دوره دیده در بهترین ارتش‌های جهان با آویزان کردن خراب‌کاران از دست یا پا از سقف، سرپا نگاه داشتن طولانی و مواردی از این دست سبب افزایش قوای جسمانی آن‌ها می‌شدند و نیروهایی موسوم به «دلتافورس» را پرورش می‌دادند. بسیاری از نیروهای دلتا در جنگ تحمیلی تحت تأثیر این آموزش‌ها رشادت‌های فراوانی از خود نشان دادند و برخی نیز به درجه‌ی رفیع شهادت نائل شدند.

۹- متخصصین پوست: این صنف با استفاده از اتوی ذغالی و یک کاسه آب به رفع چین و چروک‌های پوستی خراب‌کاران مبادرت می‌ورزیدند و باعث جوان‌سازی، شادابی و طراوت پوست آنها می‌گشتند.

۱۰- بدنسازان: وظیفه‌ی این افراد افزایش قدرت جسمانی خراب‌کاران جهت بهبود کارایی در مشاغل یَدی بود. از همین رو به دست و پای آنها قپونی و زنجیر بسته و وزنه‌های سنگین متصل می‌کردند و با وادار کردن آن‌ها به حرکت باعث تقویت عضلات و گاهی در آمدن پَک در شکم می‌شدند.

از متخصصین مطرح ساواک در امور فوق می‌توان به دکتر حسین زاده، منوچهری، عضدی، آرش، تهرانی و کمالی نام برد که بارها نامزد دریافت نوبل تعمیر و ترمیم انسان شدند.

ثبت ديدگاه




عنوان