به روزرسانی ضرب المثل ها
فرهنگستان، جا مانده!

قرن ۲۱ عصر تکنولوژی است. در این دوران که بازی‌ها و نرم‌افزارهای تلفن همراه ری ‌به ری به‌روزرسانی می‌شوند ما نباید محدود بمانیم بلکه باید علاوه بر تکنولوژی به سایر چیزها مثل سازمان‌ها هم رو بیاوریم و آنها را هم به‌روزرسانی کنیم. 
مثلا فرهنگستان زبان و ادب فارسی باید فکری به حال خودش بکند و یکسری ویژگی‌های جدید برای خودش نصب کند. مثلا به جای اینکه اعضای فرهنگستان فقط کلمات خارجی را بومی‌سازی کنند وظیفه به‌روزرسانی اشعار و ضرب‌المثل‌های قدیمی‌ را هم بر عهده بگیرند. در واقع فرهنگستان با این کار می‌تواند خودش به منبعی برای ضرب‌المثل‌ها تبدیل شود و به‌جای اینکه بگویند از قدیم چه چیزها گفته‌اند بگویند از فرهنگستان گفته‌اند که…
به عنوان مثال ضرب‌المثل «طرف، شیطان رو هم درس میده» امروزه دیگر کاربردی ندارد چون خود شیطان هم بازنشسته شده و حریف تمرینی اسرائیل هم به حساب نمی‌آید. یعنی الان اگر اسرائیل کلاس آموزشی جرم و جنایت برگزار کند شیطان در آزمون ورودی این کلاس نمره قبولی نمی‌تواند کسب کند! 
یکی دیگر از ضرب‌المثل‌ها «رو که نیست، سنگ پای قزوینه» است که متناسب با نیازهای روز باید آپدیت شود؛ چون الان خود سنگ‌پای قزوین هم یک اسرائیلی ببیند سوراخ‌هایش را منکر می‌شود و ادای سنگ مرمر را درمی‌آورد. نه فقط به‌خاطر پررویی اسرائیلی‌ها در قضیه سازمان ملل وقتی نماینده‌شان اعتراض کرد که چرا فقط برای ما تشکیل جلسه می‌دهید. بلکه به خاطر اینکه می‌ترسد اسرائیل با استفاده از سنگ‌پا هم یک عملیات تروریستی طراحی کند. بالاخره کسی که بتواند با استفاده از پیجر و بیسیم عملیات تروریستی انجام بدهد، سنگ‌پا که دیگه چیزی نیست.
اصلا جنایاتی که اسرائیلی‌ها انجام می‌دهند وقتی آدم می‌بیند متوجه می‌شود که حق داشتند به حضرت موسی بگویند: تو و پروردگارت بروید بجنگید، ما همین جا نشسته‌ایم. چون این بدبخت‌ها از اول هم مرد جنگ مستقیم و رودررو نبودند. فقط بلد بودند از پشت و در کمال نامردی بزنند. بالاخره ۸۰ تن بمب را باید یک جوری خرج کنند. شما هم تا وقتی کفش آنها را نپوشیده‌اید قضاوت‌شان نکنید. اصلا تا وقتی که مشکلاتی مانند به‌روزرسانی‌نشدن فرهنگستان ادب و زبان فارسی وجود دارد چرا باید اسرائیل را به خاطر انفجار پیجر قضاوت کنیم؟!

ثبت ديدگاه