معرفی کتاب
افسار به دست قاطر

راه راه: تصویر روی جلد کتاب «مگیل» را که نگاه میکنی ممکن است تصور کنی که موضوع کتاب، نهایتا خاطرات سربازی است که با یک قاطر که مگیل صدایش می زنند به پست نگهبانی مشغول است؛ اما این کتاب یک رمان طنز در حیطه‌ی دفاع مقدس است که  تلخی‌های جنگ را به حاشیه برده و بیشتر به زیبایی‌ها و زنده‌دلی یک رزمنده و اتفاقات خنده‌داری که برای او می‌افتد پرداخته است.

 

مگیل، قاطری است که ماموریت دارد به همراه چند چهارپای دیگر تسلیحات و تدارکات لازم را به نیروهای مستقر در خط مقدم برساند. داستان از جایی شروع می‌شود که رزمنده‌ی داستان به هوش که می‌آید نه چیزی را می‌بیند و نه صدایی را می‌شنود. بعد از مدتی متوجه می‌شود که تمام همرزمانش که در حال رفتن به سمت خط مقدم بوده‌اند در میانه‌ی راه  شهید شده‌اند و تنها کسی که در آن جمع زنده مانده است خودش است و یکی از چموش‌ترین قاطرهای همراهشان به نام مگیل!

داستان رزمنده‌ای که بینایی و شنوایی‌اش را از دست داده است به ظاهر بایستی کتاب غم‌انگیزی باشد اما تصمیمی که او می‌گیرد سرنوشت داستان را صد و هشتاد درجه تغییر می‌دهد. او تصمیم می‌گیرد با مگیل هم‌سفر بشود و به قول خودش: «‌افسارش را دست یک قاطر می‌دهد» تا او را به اردوگاه برگرداند.
اتفاقاتی که در میانه‌ی راه، به واسطه‌ی مگیل برای رزمنده رقم میخورد، داستان شیرین و طنزی را رقم می‌زند. سیر داستان به گونه‌ای است که نمی‌توانید ادامه‌ی آن را حدس بزنید و همین ویژگی باعث می‌شود شما هر صفحه را ورق بزنید تا ببینید در ادامه‌ی داستان چه اتفاقی برای رزمنده خواهد افتاد.

رمان مگیل، نوشته‌ی محسن مطلق، نامزد دریافت جایزه یازدهمین دوره کتاب سال جشنواره شهید غنی‌پوراست که پنجاه و پنج صفحه دارد و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و می‌توانید نسخه‌ی کاغذی آن را به قیمت ۶ هزارتومان و یا نسخه‌ی الکترونیکی ۲ هزارتومانی آن را بخرید.

 

ثبت ديدگاه




عنوان