سیاست‌های صنعت خودورسازی
این ضرر هر روز، کمتر می‌شود…

به ادعای یکی از کارشناسان صنعت خودرو، زیان انباشته شرکت ایران‌خودرو ۱۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) است. (به دلیل ناچیز بودن آن، رقم با لب‌های لوله‌ شده خوانده شود.)

به گفته‌ کارشناسان، این میزانِ ناچیز از زیان انباشته، ماحصل اجرای یک‌سری از سیاست‌هاست که در ادامه به ۳ مورد از مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

 

۱- ایران‌خودرو همانند شرکت‌های بزرگ دنیا برای جذب مشتری، هر سال خودروهایش را  فیس‌لیفت نمی‌کند. مثلاً پژو ۴۰۵ را از سال ۶۹ تا ۱۴۰۱ عرضه کرد‌. در تمام این مدت، اصالت روز اول را حفظ کرد و آخ هم نگفت. (شاید مهرماه ۱۴۰۱ یکی از قالب‌های اصلی خط تولید این خودرو به سرقت رفته باشد، تا بالاخره آن‌ها بی‌خیال تولید این سدان زیبا و قدرتمند شدند.)

آن‌ها معتقدند خط تولید ماشین، مثل شیر و ماست نیست که تاریخ انقضا داشته باشد و الی الاَبد می‌توان از آن بهره جست، که البته از نظر ما نیز منطقی است.

بدیهی است که تغییر ظاهر، یعنی تغییر قالب‌های خط تولید و این یعنی هزینه اضافی. (که ایران خودرو با عقل بیشتر نسبت به رقبای خارجی، مرتکب این خریت نشده است.)

۲- رقیب داشتن در سطح جهانی برای خودروسازان، باعث تلاش بیشتر، نوآوری بیشتر و به تبع آن، سود بیشتر می‌شود؟ با این که خارجی‌ها بر این باورند، اما پاسخ ما خیر است. بی‌رقیب بودن، باعث از بین رفتن هزینه تبلیغات می‌شود. در کشور ما تبلیغات به صورت سینه به سینه انجام می‌شود. به این شکل که شخصی که در حال قدم زدن است، با دیدن یک خودرو داخلی، می‌گوید: «منم از اینا می‌خوام.» (وجود نداشتنِ «از اونا»، مهم‌ترین دلیلِ خرید «از اینا» بوده و موجب ثبات بازار می‌شود.) نداشتن هزینه تبلیغات یعنی خرج کمتر و خرج کمتر یعنی زیان انباشته کمتر.

۳- محبت ذاتی شرکت ایران‌خودرو به مشتری‌هایش چیزی است که در شرکت‌های خارجی، ابداً دیده نمی‌شود. شرکت‌های خارجی متأسفانه فقط برای پول کار می‌کنند. خودرو را طوری تولید می‌کنند که تا پنج سال اول کلا احتیاج به تعمیر نداشته باشد که مشتری جهت تعمیر به نمایندگی مراجعه کند و ریخت او را ببینند. در عوض در ایران‌خودرو، بین شرکت و مشتری، رابطه‌ای عاطفی شکل گرفته و این امر باعث آن شده که شرکت، طوری محصولاتش را طراحی کند که حداقل ماهی یکبار دوباره مشتری را ببیند و با او حال و احوال کند. قطعاً این محبت دو طرفه است و مشتری نیز شرکت را دوست دارد. بنابراین هر بار مراجعه، با پرداخت مبلغی همراه است که باعث کاهش زیان انباشته می‌شود.

ثبت ديدگاه




عنوان